• header2

Dag 06 / Lyme Regis - Eypes Mouth

Na weer een heerlijk engels ontbijt met veel eieren vertrekken we om 9 uur voor onze volgende etappe langs de Jurassic Coast. Vanwege landslides is het officiƫle kustpad op sommige plaatsen niet toegankelijk. We volgen daarom de 'diversion' die ook met bordjes is aangegeven. Dit betekent wel wat extra kilometers over geasfalteerde weggetjes.

Om half elf komen we aan bij het strand van Charmouth. We bezoeken hier het Charmouth Heritage Coast Centre. Ze hebben prachtige fossielen die allemaal in deze regio gevonden zijn.

Na Charmouth worden we weer omgeleid. Hoewel de omweg niet lelijk is, is het een stuk mooier als we weer op het officiele pad zijn. We hebben al flink geklommen op de asfaltweggetjes, maar nu begint het echte werk. Meermalen gaan we steil omhoog en weer naar beneden over grashellingen met koeien, schapen en bloeiende heide. Af en toe ook een kort praatje met andere wandelaars.

Om 1 uur bereiken we het hoogste punt van de South West Coast Path: Golden Cap, 191 meter hoog. Wat een prachtige uitzichten.

Na de Golden Cap dalen we af naar het plaatsje Seatown, waar we rond twee uur buiten lunchen bij de Anchor Inn aan het strand. Vooral het broodje Vinny Blue, met blauwe kaas en peren chutney, is erg lekker.

Na de lunch weer een steile klim naar de top van een volgende klif. Mooi, mooi, mooi! De grashellingen, de schapen, de koeien, de zee, de kiezelstranden, de grandioze uitzichten en de harde wind. Je vergeet hier de rest van de wereld, zo ben je met de elementen bezig.

We houden het net niet droog vandaag. De laatste afdaling voor Eypes Mouth begint het te regenen. We zien het grote, beetje oudbollige hotel al onder ons liggen. We zijn er rond half vier en hebben dan 17 km gelopen.

Eypes Mouth is een gehucht. Behalve het hotel, een paar huizen en een mooie oude kerk (we lopen er even heen, het is inmiddels weer droog) is hier niets. We eten daarom wat makkelijks in de bar van het hotel. Chris kiest gefrituurde garnalen en ik de fish and chips. Ik heb al wel gemerkt dat engelsen niet de beste koks zijn. Fish and chips is dan een veilige keuze.

De rest van de avond luieren we op onze kamer met een kop thee, televisie, internet en prachtig uitzicht over de zee. We zijn heerlijk moe en voldaan na een dag wandelen over de kliffen in de harde wind.