• header2

Dag 10 / Weymouth - Lulworth Cove

Als je iedere dag in een ander hotel of bed & breakfast verblijft word je best kritisch. Het B+B hotel van vannacht was het niet helemaal. Een prima, ruime kamer hoor, dat wel. Maar het bedlampje deed het niet, het aantal handdoeken was minimaal, de wc-bril zat los en voordat we de TV aan de gang kregen moesten we eerst een wirwar van snoeren ontrafelen en de juiste stekker in het stopcontact steken. Als we vanmorgen als eerste de ontbijtruimte binnenkomen zijn we dan ook niet verbaasd dat de stoelen nog vol met kruimels van de dag daarvoor liggen. Het zijn kleine dingen die een groot verschil maken. Chris en ik mogen het er graag over hebben. Over bedrijven die varen op de middelmaat versus bedrijven die gaan voor excellence.

We zijn om half negen alweer op pad. We lopen langs de enorm lange Esplanade van Weymouth naar het oosten. We hebben al bijna 5 kilometer gelopen als we de laatste buitenwijken van Weymouth achter ons laten en de natuur induiken. Fijn weer zo'n rustig pad. Glooiend door de weilanden en graanvelden, de zee steeds in de buurt.

Na bijna 9 kilometer komen we bij de Smugglers Inn aan de mooie baai van Osmington. Een hele sfeervolle inn, waarvan delen uit de 13e eeuw stammen. Het is half elf. We bestellen een potje thee en laten een sandwich inpakken om mee te nemen.

De tocht gaat weer verder. De wereld trekt in slow motion aan ons voorbij en inspanningen, zoals een klim naar boven, worden steevast beloond met een mooi uitzicht. Na 14 kilometer wordt het echt fantastisch mooi. We hebben nu prachtige uitzichten op de witte krijtrotsen en het pad gaat diverse keren steil naar beneden en weer omhoog. Genieten! En het is fijn te merken dat het omhoog lopen ons steeds gemakkelijker afgaat na een week wandelen.

Dan zien we onder ons Durdle Door liggen. Mooi! Een natuurlijke brug in de zee, bestaande uit kalksteen. Hoe dichter bij we komen, hoe drukker het wordt. Durdle Door en de nabij gelegen Lulworth Cove (een prachtige ronde baai met strand) blijken een enorm populaire attractie te zijn. We slapen in de Lulworth Cove Inn vlakbij Lulworth Cove. Tegenover de Inn is het Visitor Center met een enorm parkeerterrein en nog meer horecagelegenheden. Het wemelt hier van de bezoekers. Het is hier mooi, maar het voelt ook wel een beetje als een tourist trap.

We moeten een tijdje wachten bij de receptie van de Inn voordat ze tijd voor ons hebben. We krijgen een mooie kamer die nog het meest doet denken aan een 19e eeuwse kapiteinshut. Erg smaakvol ingericht met vintage zeemansspullen, oude hutkoffers en lichtblauw geschilderde houten muren.

Als we zijn uitgepakt lopen we naar de baai en heen en weer naar de winkel in het iets verder gelegen dorpje West Lulworth. Bij elkaar hebben we vandaag zeker 20 km gelopen.

's Avonds eten we vis in de Inn. We hebben voor twee personen een tafel gereserveerd. De tafel die we krijgen staat op een hele ongelukkige plek, half voor de open deur naar het terras. Inmiddels is het buiten flink koud, dus we willen liever een andere, warmere plek. We worden naar een ander tafeltje geloodst. We letten alleen niet goed op, want als we eenmaal zitten blijkt dit tafeltje naast de deur van het damestoilet te staan. Dat betekent niet alleen dat er dames, maar ook hordes kinderen in en uit het toilet lopen (klappende wc deur) langs ons tafeltje. Niet gezellig. We breken na het eten dan ook heel snel weer op. Geen fooi vandaag.

Op onze kamer maken we het gezellig met thee, koekjes, TV en internet.