• header2009 yellowstone

Dag 07 / Canyon Village

Hayden Valley
Om 5.30 am gaat de wekker. We staan snel op, ontbijten met wat cornflakes en smeren boterhammen met kaas en kipfilet voor onderweg. Al om 6 am zijn we met de auto in Hayden Valley. De zon komt op en er hangt een mooie laag dauw over de vallei. We zien pelikanen en heel veel bisons met jonkies. De opkomende zon is prachtig. We spotten geen beren, maar het is zo mooi; ook zonder beren is het zeer de moeite waard om Yellowstone vroeg te bekijken. We rijden vervolgens naar de Wapiti Lake Picnic Area (iets ten zuiden van Canyon Village).

Wapiti Lake Trail
Op de parkeerplaats staat een dikke bison. We gaan met een hele grote boog om hem heen. Dan lopen we richting Clear Lake, maar even later wordt ook op het wandelpad onze weg versperd door een enorme grote bison. We blijven op een veilige afstand staan, want hij snuift best eng. We willen toch graag verder wandelen, dus we wijken van het pad af en gaan door het natte koude gras met een enorme boog om het beest heen. Er zijn wat zaken te overwinnen in Yellowstone... We missen (misschien ook door de grote boog?) de afslag naar Clear Lake, maar hebben dat niet door. We lopen via de Wapiti Lake Trail over prachtige grasvelden (veel herten en bisons in de verte) en gebieden met mudpots en thermische activiteit. Bijzonder om helemaal alleen  en zonder boardwalks door deze gebieden te lopen.

Ribbon Lake, Lily Pad Lake, South Rim Trail, Artist Point
Als we weer bij een bos komen twijfelen we erg aan de route. We hebben maar een klein kaartje mee. Niet verstandig. Net als we willen omkeren komen we twee backpackers tegen met een goede wandelkaart (de enige wandelaars die we tegen komen tot aan de South Rim Trail). Ze wijzen ons waar we zijn en hoe we onze weg kunnen vervolgen. We lopen door het bos (veel muggen) langs Ribbon Lake en van daaruit naar Lily Pad Lake. Na Lily Pad Lake waar we lunchen komen we bij de South Rim Trail. Een schitterend uitzicht over de Grand Canyon of the Yellowstone. Eerst lopen we naar Point Sublime, vervolgens naar het zeer druk bezochte Artist Point, waar we na uren van rust ineens weer volop tussen de mensen staan. Van Artist Point tot Wapiti Lake Picnic Area is nog een mooi stukje langs de watervallen.

We zijn dan zeker 6 uur onderweg geweest en moe, want af en toe is het flink klimmen en dalen. Maar de wandeling was zeer de moeite waard. We rijden terug naar de cabin. Iedereen gaat even zijn eigen gang. sommigen doen een dutje. Achter de cabin loopt een pad. Ik ben nieuwsgierig waar het naar toe loopt. Het gaat door het bos en na tien minuten ben ik bij de North Rim Drive, vlakbij het uitkijkpunt Grand View. Leuk, de canyon vanaf de andere kant.

Norris Geyser Basin
Om 5 pm gaan we naar de Canyon Lodge Cafetaria. We willen vroeg eten om de grote drukte voor te zijn en dat blijkt een goed idee. We zijn snel aan de beurt en zijn snel weer buiten. Het is nog vroeg en we besluiten om naar Norris Geyser Basin te rijden, een ritje van 20 kilometer. Ook dat is een heel goed idee. Bij Norris zijn de meeste toeristen verdwenen. We slenteren in het mooie namiddaglicht langs steamvents, stroompjes met de meest mooi gekleurde waterkanten en felblauwe basins. De Steamboat Geyser spuwt ook regelmatig en het lijkt alsof een grote uitbarsting eraan zit te komen, maar dan is het weer stil. Een mooi gezicht. Al dat geborrel en gesputter van de aarde is toch wel heel erg bijzonder. Als het donker wordt rijden we weer terug.

Overnachting: Canyon Lodge & Cabins (2 western cabins met elk 2 queen bedden)

Klik hier voor de videorapportage van deze reis!