Dag 16 / Estes Park

Rocky Mountain National Park
Vandaag weer een ambitieuze wandeling op het programma. Op internet had ik gelezen dat de hike naar Black Lake een prachtige wandeling is en niet zo druk. Chris vindt het helemaal goed. Het wandelen bevalt ons beide prima. We ontbijten met wat cornflakes en pakken de rugzakken weer in. Veel water, crackers, kaas, chocolate chip cookies en een bakje cashewnoten. Daar moeten we toch een eind mee komen. We rijden naar het RMNP en parkeren de auto bij de Park & Ride. Met de shuttlebus rijden we verder naar de Glacier Gorge Trailhead. Het is dan 8.30 am en, zoals eigenlijk al de hele vakantie, lekker weer en niet te warm.

Hike naar Alberta Falls, Mills Lake, Jewel Lake en Black Lake
We lopen eerst naar de prachtige Alberta Falls en vervolgens naar Mills Lake. Om 10 am zijn we bij het mooie Mills Lake. Hier pauzeren we een tijdje op wat rotspartijen langs de oever. Even verder gaat Mills Lake over in Jewel Lake dat veel dichter begroeid is aan de oevers. Dan begint het zwaarste deel van de wandeling naar Black Lake. Aanvankelijk door bossen en over prachtige felgroene hele vochtige meadows waar loopplanken over liggen. Daarna gaat het steeds verder omhoog en moeten we diverse keren sneeuwvelden oversteken. Lastig, want je ziet het pad niet meer en het is echt uitkijken om niet weg te glijden of heel diep in de sneeuw te zakken. We twijfelen of Black Lake wel te bereiken is, zeker als we een hiker spreken die omgedraaid is. Hij stelt ons gerust door te zeggen dat hij slecht schoeisel aan heeft en dat wij het op onze bergschoenen wel zullen redden. Even later komt er nog een hiker naar beneden die wel naar Black Lake is geweest. Het is dus te bereiken.

Na een laatste glibberige sneeuwhelling zijn we eindelijk daar. Black Lake ligt voor ons en het is prachtig. Een donker meer voor een groot deel omsloten door steile grijze bergwanden met sneeuw. Heel hoog in de verte in de sneeuw zien we zelfs een kudde elks. De kant waar we vandaan komen is groener en het smeltwater loopt aan onze kant van het meer door prachtige, aan de onderzijde gesmolten sneeuwbogen, via wilde waterstromen naar beneden. Ook op de bergwanden zien we verschillende watervallen. We zoeken een paar platte stenen langs de waterkant om te genieten van dit uitzicht en te lunchen. We zien in totaal nog drie andere stellen bij dit meer. Het geeft een soort saamhorigheidsgevoel. We hebben er flink wat moeite voor moeten doen om hier te komen.

Rond 1.30 pm dalen we weer af. We zien een vrouw die op de steile besneeuwde helling misstapt en vervolgens op haar billen door de sneeuw de helling afglijdt. Ze komt heelhuids beneden aan. Grappig gezicht, maar best gevaarlijk want je ziet echt niet of er toevallig een scherpe rots onder zit. Wij gaan stapje voor stapje, Het liefst in een grote voetstap van een voorganger. Eigenlijk is het wel mooi dat je tijdens je vakantie zo bezig kunt zijn met problemen als waar je je voet moet neerzetten. Ondanks de inspanning toch heel ontspannend. De terugweg is nog best lang. Ongelooflijk dat we dit hele eind omhoog zijn geklommen.

BBQ
Om 4 pm zijn we weer bij de trailhead na deze hike van 18,5 km. We zijn kapot en blij als de shuttlebus bij de Park & Ride is. We rijden via de Falls River Entrance (mooie route) het park weer uit rechtstreeks naar de Safeway. We hebben nog wat vlees over van gisteren en willen dus weer gaan BBQ-en. We kopen nog wat stokbrood en salade. Deze Safeway is goed gesorteerd, maar wel gigantisch druk. De BBQ smaakt weer heerlijk. Daarna dreigt er onweer en blijven we lekker lui in de cottage TV kijken.