Dag 02 / Boston

Naar Boston
We zijn vroeg op vandaag. Al om 6.55 am zitten we in de trein naar Boston. Het is 25 minuten rijden. Vervolgens nog een ritje met de T van North Station naar Park Street. Het Information Center bij Boston Commons is nog gesloten, dus we gaan eerst wat wandelen in de parken: Boston Commons en Boston Public Garden. We zien een groep japanse vrouwen hun spirituele ochtendgymnastiek doen op japanse muziek.

Black Heritage Trail
Als het Visitor Center open is informeren we naar de guided tour van de Black Heritage Trail. We kunnen ons om 10 am melden bij het Shaw Memorial Monument. Daar zal een Park Ranger zijn voor de gratis tour. Het is nog te vroeg, dus we lopen eerst een stukje Freedom Trail naar Faneuil Hall voor koffie/thee. Daarna weer terug naar het Shaw Monument met aan de andere kant van de weg het Massachusetts State House met gouden dak. Het monument is prachtig en wordt net schoongemaakt. Bij het monument staat ook een grote schoolklas (summerschool) met pubers te wachten, dus we vrezen dat het niet een al te rustige tour zal worden. Om 10 am komen twee rangers aangelopen. We spreken er een aan en deze ranger zegt dat hij ons onder zijn hoede zal nemen, de schoolklas laat hij over aan de andere ranger.

Guided tour
En zo hebben we een privé tour met ranger Dana Smith door Beacon Hill. Een gepassioneerde history teacher, die in de zomer en op zondagen deze tours naast zijn werk doet. Het wordt een hele geanimeerde tour door een hele leuke wijk van Boston, waarbij we van alles leren over de 19e eeuwse Afro-Amerikaanse samenleving, slavernij en vooral de anti-slavernij beweging. Dana is een begenadigd verteller en is enthousiast dat we de film Glory kennen, bekend zijn met de geschiedenis van John Brown en ook Harpers Ferry en Gettysburg hebben bezocht. Onderweg komt ook nog een stokoude bewoner uit een van de huisjes met nog meer 'juicy details' over de vroegere bewoners.

Museum of African American History / African Meeting House
De wandeling eindigt bij de oude school van de Afro-Amerikanen (Abiel Smith School), nu het Museum of African American History. We nemen hier afscheid van Ranger Smith. Daarna krijgen we van een andere ranger nog een rondleiding door het naast het museum gelegen African Meeting House (de kerk en ontmoetingsplaats van de Afro-Amerikanen).

Quincy Market / Harborwalk
Het is rond 1 am als we via de Freedom Trail naar Quincy Market lopen. Een enorme drukte. Wat een verschil met het rustige Beacon Hill. We kopen wraps met krab en tonijn en lunchen buiten op een bankje in de schaduw en maken nog een praatje met een vrouw uit Florida. Vervolgens lopen we naar de haven en lopen een stukje van de Boston Harborwalk. Gezellig sfeertje. Het is heerlijk weer en veel mensen zijn op bankjes aan het kijken naar de bootjes, jachten en vliegtuigen.

Museum of Fine Arts
Om 3.30 pm gaan we met de T naar het Museum of Fine Arts. We zijn er precies om 4 pm en gaan in de rij staan voor gratis toegang. Deze woensdag is de entree gratis vanaf 4 pm (anders $25,- pp). We moeten langs de kassa om ons email adres op te geven, waardoor de rij snel veel langer wordt. Dit museum is erg groot, dus we bekijken slechts een gedeelte, o.a. een expositie van Renoir. Na twee uur vertrekken we weer richting Harvard Square. Ik let niet goed op en nemen de verkeerde T naar Harvard Street, maar uiteindelijk komen we toch waar we willen zijn.

Harvard Square
Bij Harvard Square slenteren we over de campus van de Harvard University en bezoeken we de Harvard Bookstore. We eten gezellig en lekker bij UpStairs on the Square. Daarna weer terug naar North Station en met de trein ('s avonds maar 1x per uur) weer naar Woburn.