Dag 08 / Lubec

Quoddy Head State Park
Vanaf 7.30 am kunnen we bij de receptie ontbijten. Er is daar weinig ruimte, dus pakken we muffins, joghurt, fruit en thee en ontbijten op onze ruime kamer. Daarna rijden we naar Quoddy Head State Park. Het lighthouse ziet er mooi uit. Het lighthouse gaat om 9 am open en het is nog wat vroeger, dus we gaan eerst een wandeling maken in het daarnaast gelegen natuurgebied. In een metalen bus kunnen we entree betalen voor de toegang tot het park. Helaas is de bodem uit de bus verdwenen dus de dollarbiljetten vallen er aan de onderzijde weer uit. We lopen een paar kilometer langs de kust, daarna terug door het bos. Hier vinden we een vreemd wit plantje, de Indian Pipe. Dit is een plant zonder bladgroen en het is een parasiet. De Indian Pipe haalt met zijn wortels het voedsel uit de ondergrondse wortelachtige draden van paddestoelen.

West Quoddy Head Bog
We lopen via de Bog Trail naar West Quoddy Head Bog. Een bog is een gebied waar plantensoorten te vinden zijn die overleven bij koude temperaturen, zure condities, weinig zuurstof en weinig stikstof. De planten halen hun voedingsstoffen uit regenwater, omdat het grondwater niet beschikbaar is. Wat een apart gebied. De begroeiing is laag en er staan heel veel vleesetende planten, o.a. purple pitcher plants met vreemde leerachtige bloemen. Echt speciaal.

West Quoddy Head Light
Hierna lopen we naar het lighthouse: West Quoddy Head Light. Voor het lighthouse een grote steen met daarop de tekst 'Easternmost point in the US'. In het lighthouse is een klein museum en kun je schilderijtjes kopen. Een bezoekje waard dit Lollipop Lighthouse, zoals de moteleigenaar het noemt.

Campobello Island
We rijden daarna weer naar Lubec voor een kop thee en een chocolatechip cookie in een gezellig cafeetje, waar we gelijk ook wat sandwiches laten inpakken die we meenemen voor de lunch. We zien ook weer zeehondjes in de baai. Dan rijden we over de brug naar Campobello Island. Door de douane, want het eiland hoort bij Canada. We gaan eerst naar het Visitor Center voor informatie over de getijden. Bij eb kunnen we om 4.30 pm (Atlantic time) het East Quoddy Lighthouse bezoeken.

Roosevelt Campobello International Park
Eerst gaan we naar Roosevelt Campobello International Park, waar we het buitenverblijf van Franklin D. Roosevelt en zijn vrouw Eleanor bezoeken. Het terrein is perfect onderhouden. Prachtige bloemen in alle kleuren. Een dame op een motormaaier crost over het grasveld. Ze gaat zo hard dat we ons afvragen of de messen wel tijd genoeg krijgen om het gras te snijden. De Campobello Cottage is nog helemaal ingericht en we krijgen bij iedere kamer uitleg van een gids. We bezoeken ook Hubbard Cottage van de buren (een real estate agent uit Boston), die eigenlijk nog veel luxer is ingericht. daarna lunchen we bij een picknicktafel en maken vervolgens een wandeling in het park met uitzicht op ronde 'salmon pens' van zalmkwekerijen in Friar's Bay. Leuk als je bedenkt dat een van de grote presidenten van amerika hier als kind vaak heeft gepicknickt.

East Quoddy Lighthouse
Dan is het bijna 4 pm en tijd om naar East Quoddy Lighthouse te rijden aan de andere kant van het eiland. We betalen $5,- pp entree en mogen dan langs de kust naar het lighthouse lopen. Dit kan alleen als het eb is. De wandeling is glibberig over een dikke laag wier en glibberige rotsblokken. Voor nog eens $10,- pp mogen we ook het lighthouse in voor een guided tour zoals ze het zelf noemen. We betalen dit bedrag, maar daar hadden we later een beetje spijt van. De jongen die de rondleiding geeft is absoluut niet interessant en zit letterlijk tussen de zinnen door te gapen. We krijgen een kijkje bij de lamp en staan dan binnen twee minuten weer buiten. Ik vraag nog of dit het einde van de tour is en of hij een volunteer is. Het laatste blijkt niet het geval. Hij krijgt betaald. De jongen is dan snel verdwenen. We maken nog wat foto's en praten even met een vrouw die aan het schilderen is. Zij is een enthousiaste vrijwilligster uit Ohio die haar hele zomer spendeert aan het schilderen van het lighthouse. We hopen maar dat de 30 dollar die we hebben betaald ten goede komt aan dit mooie lighthouse. In het water zien we dieren zwemmen. Ze lijken op dolfijnen of zijn het whales? We rijden nog wat rond op het eiland. Er zijn wat huizen, maar we zien geen winkels of cafeetjes. We rijden via US Customs (slechts een paar vragen en we zijn weer in de US) terug naar Lubec en eten in de Water Street Tavern. Er hangt nu een dikke mist en het regent een beetje.