• header2014 crestedbutte

Dag 15 / Silverton - Telluride

Ice Lake
Vandaag weer een perfecte mix van wandelen en gezellige plaatsjes. Eerst over de wandeling van vandaag: de hike naar Ice Lake (nabij Silverton).

We zijn om 8 uur bij de trailhead. Deze is niet ver van Silverton waar we hebben geslapen. De trail stijgt continu. Eerst door bos, daarna struikgewas en veel bloemen en dan boven de boomgrens door alpine landschap met veel bloemen. Het is een pittige klim, want de afstand naar Ice Lake is nog geen 6 km (one way) en het hoogte verschil ruim 700 meter. Vooral het laatste deel is echt steil. Ice Lake ligt op een hoogte van ruim 3700 m.

Tijdens de wandeling omhoog, kruisen we ook een paar snelstromende beken. Vooral de laatste is spannend. Toch zijn we niet alleen op deze trail. Het is niet echt druk, maar wel een van de drukste trails die we deze vakantie hebben gelopen. Zelfs enkele gezinnen, compleet met hondjes, lopen naar boven. Ik heb daar wel bewondering voor, want het is echt pittig.

Wij zijn vrij vroeg en als we bij Ice Lake aankomen (rond 11 uur) hebben we het meer bijna voor ons zelf. Een prachtig blauw meer in een hele mooie alpine omgeving. Ook veel bloemen. Het is hier behoorlijk koud dus een trui is wel nodig hier.

Als we wat hebben gegeten en weer zijn uitgerust lopen we de trail langs het meer nog wat verder. Inmiddels zijn er wel wat donkere luchten te zien, dus we gaan weer terug.

A character building hike
We zijn nog maar net op de terugweg of het begint te regenen en dan te onweren en zelfs te hagelen. Het gaat flink te keer en de onweer is dichtbij. Erg spannend als je nog een stuk boven de boomgrens loopt. Bovendien wordt het steile pad ook erg glibberig. We hebben wel goede regenjassen bij ons en een regenhoes voor de rugzak, maar eng vinden we het wel. Een andere hiker die we tegenkomen blijft er vrolijk onder. "This is a character building hike" lacht hij ons toe in het noodweer. Gelukkig duurt de onweersbui niet lang. De beekjes zijn nog veel wilder dan op de heenweg.

Ouray
Tegen half drie zijn we weer bij de auto. We rijden weer verder over de mooie Million Dollar Highway naar Ouray. Hier drinken we een kop thee met wat lekkers en bekijken de gezellige plaats. Toch weer heel anders dan Silverton. Meer toeristen, meer gebouwen van steen en ietsje luxer.

Telluride
Daarna rijden we door naar Telluride, waar we rond 6 uur aankomen in de Mountainside Inn. We hebben hier een mooie kamer met kitchenette. Heel goedkoop: twee nachten voor de prijs van een.

Telluride is een plaatsje dat echt tussen de bergen ligt. Het heeft iets van de sfeer van Aspen, maar veel kleinschaliger. Het is een echte wintersport plaats, maar in de zomer is er toch genoeg gezelligheid. Er worden veel festivals en andere zomer activiteiten georganiseerd voor toeristen.

We eten bij het zeer goed lopende mexicaanse restaurant La Cocina De Luz. Een echte aanrader. Heerlijk eten, life muziek, lekker buiten zitten en zeer betaalbaar in tegenstelling tot vele andere restaurants in Telluride.