Dag 16 / Telluride

Jud Wiebe Trail
Vandaag hebben we wat afgehiked. Om half negen gaan we op pad. Lopend vanuit de Mountainside Inn, want de trailhead ligt niet ver van het centrum van Telluride. We willen de Jud Wiebe trail lopen. Dit is een van de populairdere trails. Een loop van 3 mijl met ruim 400 m hoogteverschil.

Het lopen gaat prima. Het is een prettig pad, wat het omhoog lopen makkelijker maakt. Onderweg prachtige uitzichten op de omliggende bergen en Telluride in de vallei. Een leuke wandeling. Op het hoogste punt staan twee bankjes. Op een van de bankjes zit een jongeman. Wij rusten uit op het andere bankje. Natuurlijk raken we aan de praat. De man is programmeur en is verhuisd naar Telluride toen hij van zijn bedrijf vanuit huis mocht werken.

De trail is heel rustig. Het zijn met name locals (erg vaak met grote honden) die deze wandeling maken. Om 11 uur zijn we op de Tomboy Road, weer dicht bij het centrum.

Owl Gulch
Op internet had ik ook gelezen over Owl Gulch. Een niet al te lange hike vanaf de Tomboy Road. Omdat we tijd genoeg hebben willen we deze hike ook nog doen, in de veronderstelling dat deze niet al te moeilijk is.

Daar had ik mij dus in vergist. We moeten eerst een flink stuk stijgen op de Tomboy Road voordat we de trail bereiken. Als we eindelijk op de trail zijn en weer door mooiere natuur lopen wordt het steeds steiler. Het gaat gewoon recht omhoog. We twijfelen of we om zullen keren, maar de nieuwsgierigheid is groter. Dus na een eet- en drinkpauze bereik ik puffend het hoogste punt. Chris ook natuurlijk, maar die hijgt niet (ongelooflijk hoe makkelijk hij als een soort dieseltrein langzaam maar gestaag de berg op loopt).

Voor de tweede keer vandaag zijn we zo'n 400 m gestegen. Het is mooi boven. Open velden tussen aspen bossen, met enorm veel lila aster-achtige bloemetjes. Hier en daar ook rode rotsen tussen al het groen.

Ook de afdaling is erg steil. Uiteindelijk komen we uit op het laatste deel van de Jud Wiebe trail, waar we een paar uur eerder ook waren. We hebben een acht-vorm gelopen (12,5 km). Rond half drie zijn we weer in Telluride. We lopen terug naar onze inn om te douchen en wat te luieren.

San Miguel River Trail
Om vier uur gaan we weer fris op pad. Dit keer lopen we de San Miguel River trail. Een heel makkelijk pad die we vlakbij onze inn oppikken. We lopen naar het Telluride Town Park. Daar zijn verschillende sportwedstrijden bezig. We hoorden dat al toen we boven op de berg liepen. Een enorme gezelligheid daar. Mensen met koelboxen en opklapstoeltjes langs de velden.

We lopen weer terug via de hoofdstraat. Telluride is echt gezellig. Gisteren vergeleek ik het nog met Aspen, maar dat is niet juist. Het is toch veel minder mondain. Mensen kennen elkaar hier ook vaak. We kunnen ons goed voorstellen dat Oprah hier onlangs voor 60 miljoen dollar een stuk grond heeft gekocht om een leuk verblijf op te bouwen (ha ha).

We winkelen nog wat en gaan dan eten bij Brown Dog Pizza, ons aangeraden door een local. Jammie, jammie. Ze hebben hier zulke heerlijke pizza. We delen een Detroit Pizza en een Rucola Salade. Nog nooit zulke lekkere pizza gegeten. Daarna als toetje nog een organic ice cream die we halen bij de mexicaan waar we gisteren zo lekker hadden gegeten.