Dag 12 / Joseph

Hike Wallowa Mountains

Vandaag gaan we de Wallowa Mountains verkennen. Of nog preciezer: de Eagle Cap Wilderness in het hart van de Wallowa Mountains. Het gebied wordt gekenmerkt door alpine meertjes, meadows en granieten pieken. Er is echter één nadeel. Het ligt hoog! Bijna alle trailheads in de buurt van Wallowa Lake State Park liggen zo'n 1000 meter lager dan de alpine meren. Maar er is één hoger gelegen trailhead op 24 mijl van Joseph die wat makkelijker toegang geeft tot dit gebied, de Tenderfoot trailhead.

Na een goed ontbijt met gebakken eieren gaan we om half negen op pad. Het is een lange rit naar de trailhead. Dat komt ook door de laatste drie mijl. Dit is een vrij slechte dirt road met veel stenen. We rijden stapvoets. Na ruim twee mijl parkeren we de auto (het is half tien en we zijn op 1900 meter hoogte). We lopen over de weg verder naar de Tenderfoot trailhead.

Het wandelen is heerlijk. Het is een stralende dag, rond de 25 graden en er staat een lekker verkoelend briesje. Direct vanaf de trailhead zien we veel bloemen en worden bossen afgewisseld met open gebieden. We kruisen wel zeven keer een snelstromende beek. Altijd weer een uitdaging om de voeten droog te houden. Het lukt mij niet, Chris wel. De trail stijgt heel geleidelijk. Dat maakt dat het goed te doen.

Bonny Lakes

Na 7 kilometer komen we bij Bonny Lakes. Mooi, ondanks het troebele water. We houden hier een rustpauze, eten en drinken wat. Als we verder lopen zien we ook een tweede meer. Vandaar Bonny Lakes in meervoud.

Dollar Lake

We vinden het allebei een leuke hike door een mooi gebied, dus we lopen verder naar Dollar Lake. Nu is het af en toe best steil omhoog. We komen uit op een hooggelegen ridge (pass). Schitterend uitzicht hier. In de verte zien we de Wallowa Vallei. Dollar Lake ligt een paar honderd meter van de trail af. Met behulp van onze wandel Garmin is het blauwe meertje snel gevonden. Het kleine meertje is bijna perfect rond en is genoemd naar een dollar munt.

We rusten uit aan de waterkant. We hebben 11 kilometer gelopen en zijn 700 meter hoger dan de plek waar de auto staat. Een flinke hike, maar door een heel mooi en open gebied.

We ondernemen de terugtocht en komen nog een andere hiker tegen. De man is zeer verbaasd om op deze onbekende trail andere wandelaars aan te treffen en dan ook nog uit Nederland.

Om half zes zijn we weer terug bij de auto na een prachtige wandeling van ruim 22 kilometer. We rijden terug naar ons huisje in het Wallowa Lake Resort. Onderweg kopen we in Joseph nog vlees, brood en sla. Chris steekt de gas-BBQ weer aan en met behulp van een Fresh Express Kit maken we sla. Erg gemakkelijk. Behalve sla zit er ook dressing, croutons, stukjes bacon en geraspte parmezaan (in een apart zakje) in de verpakking. Er zijn verschillende varianten van. Gemak dient de vakantievierende mens.

's Avonds beetje lezen, TV kijken en nagenieten van de dag.