Dag 16 / Mount Hood

Het weer is totaal omgeslagen vandaag. Mount Hood ligt in de mist en het is druilerig en koud. De temperatuur komt de hele dag niet boven de 15 graden Celcius uit. Gelukkig hebben we de berg gisteren al in volle glorie bij een strakblauwe hemel gezien.

We beginnen de dag met het uitgebreide ontbijtbuffet in de dining room van de lodge. We scheppen flink op, want we willen een lange wandeling maken vandaag, ondanks dat het weer niet optimaal is.

Mount Hood, Paradise Loop Trail

Om half negen starten we onze hike, een combinatie van de Pacific Crest Trail en de Paradise Loop Trail. We beginnen op de Pacific Crest Trail. Dit is een langeafstandspad in het westen van de US. De trail loopt langs de Timberline Lodge en in de zomermaanden komen hier de backpackers langs die in het vroege voorjaar in het plaatsje Campo in Californië zijn begonnen. We spreken een jongen uit Oostenrijk die in maart met deze trail is gestart. Hij kon vannacht niet in de Timberland Lodge slapen omdat er geen kamers meer vrij waren, maar hij heeft er wel genoten van een goed ontbijt.

Als we vier kilometer hebben gelopen (gedaald) komen we bij een diepe kloof: de Zigzag Canyon. De trail gaat met veel switchbacks naar de bodem van de kloof. Daar steken we de wildstromende Zigzag River over. Er liggen veel keien. Met hulp van onze wandelstokken gaat het oversteken prima. Geen natte voeten deze keer. Vervolgens gaat de trail weer steil omhoog om uit de canyon te komen.

We komen bij een splitsing, verlaten de Pacific Crest Trail en slaan rechtsaf op de Paradise Loop Trail. Deze trail is mooi, door een gebied met veel bloemetjes. Vandaar de naam Paradise. De bloemetjes zijn wel wat over hun top heen. De uitzichten zouden hier ook mooi zijn, maar daar zien we niet veel van vanwege de mist en regen. We hadden gehoopt dat het weer zou opknappen, maar dat is niet het geval.

Als we de Paradise Loop hebben gelopen en weer terugkomen op de Pacific Crest Trail is het weer slechter geworden. Het regent nu vrijwel voortdurend en het is koud. Van de omgeving zien we niet veel meer, maar het is een hele uitdaging om de Zigzag Canyon weer over te steken en de zware hike tot een goed einde te brengen. We zijn dan ook heel trots op onszelf als we de Timberline Lodge na 24 km en zeker 800 meter hoogteverschil weer bereiken.

We hebben nog een leuk gesprekje met een groep uit Portland die dezelfde hike hebben gedaan en duidelijk ook blij zijn dat ze de barre tocht hebben volbracht. Ze vinden ons zeer 'adventurous' als we vertellen waar we de afgelopen weken zijn geweest.

Na een lekkere warme douche gaan we eten in de bar van de lodge. We bestellen een winterse soep (chili) en een machtig chocolade desert. Het smaakt ons heel goed. Daarna gaan we in de centrale ruimte bij de open haard wat lezen en internetten. Een jongen komt af en toe langs om een nieuw houtblok op het vuur te leggen. Wat een gezellige warme sfeer heeft deze lodge, ondanks de grootte. Bijzonder.