• header brush creek

Dag 11 / Torrey - Cannonville

We beginnen de dag met een ontbijtje in de Deli and Bakery, die hoort bij Austin's Chuckwagon Lodge and General Store. Handig zo'n slaapplek waar alles aanwezig is. Gisteren was de laundry tien stappen linksaf. Vandaag de bakery tien stappen rechtsaf.

Boulder Mountain / Grand Staircase-Escalente National Monument

Het is vanmorgen wat koeler dan de afgelopen dagen. Dat is wel lekker. De reis gaat vandaag voor het grootste deel door het Grand Staircase-Escalente National Monument. Een gebied bestaande uit hellingen met slickrock, kleurrijke zandstenen rotswanden en talrijke slot canyons en groene rivierbeddingen. De Escalente River en de riviertjes die hier op uitkomen vormen een belangrijk onderdeel van het gebied.

Vanuit Torrey rijden we eerst naar Boulder. We rijden over de Boulder Mountain, 2900 meter hoog. Een heel groen gebied waar we veel herten langs de weg zien. Het is ook open ranch gebied. Behalve herten zien we nogal wat zwarte koeien op de weg.

Na Boulder rijden we door een prachtig gebied met slickrock en zandstenen rotsen. Het zijn vooral de subtiele kleurschakeringen die zo mooi zijn. Vooral wit, geel, roze, oranje en rood. Heel fraai. We rijden naar het plaatsje Escalente. We slaan rechtsaf voor de cemetery en rijden nog een stukje door naar de trailhead van de Escalente River Trail. We zijn er om 11 uur, trekken lage wandelschoenen aan die nat mogen worden en nemen de wandelstokken mee. Natuurlijk vullen we onze rugzakken ook weer met water en proviand.

Hike Escalente River Trail (vanaf Escalente)

Het is vanaf de trailhead nog een kilometertje lopen voordat we bij de Escalente River zijn. Daar klimmen we een hek over (waarschijnlijk voor koeien) en stappen in de rivier. Het water komt tot onze enkels. Af en toe tot onze knieen. We lopen stroomafwaarts. De rotswanden aan weerszijden van de rivier worden snel hoger. Prachtige kleuren en patronen. Overwegend lichtroze, maar af en toe weer grijzer, geler, witter of roder. Erg fraai. Er is ook veel frisgroen struikgewas en er zijn kleine boompjes. We horen veel vogeltjes. Ik probeer een vogel te imiteren. De vogel reageert steeds op mijn fluitje met een wederfluitje. Of is het andersom? We zijn vrijwel alleen. Een keer komen ons anderen tegemoet.

We lopen ca. 12 kilometer heen en keren dan weer om. We zijn nog net niet bij Death Hollow (een zijtak), maar het is dan al kwart voor drie. De terugweg gaat sneller. Vrijwel geen fotostops meer. Het water is helder en we kunnen na enige tijd goed inschatten waar we de voeten moeten neerzetten. De bodem bestaat afwisselend uit keien, grind en zand.

Om half zes zijn we weer bij de auto. De natte schoenen uit. Voeten afspoelen met een flesje water en ander schoeisel aan. Wat een hike. We hebben uren gewandeld door het water tussen de prachtige pastelkleurige canyonwanden. Heerlijk koel op deze hete dag. We voelen de Escalente River in iedere vezel. Die zullen we niet meer vergeten.

Cannonville

Drie kwartier later zijn we bij de Grand Staircase Inn in Cannonville. We hebben hier in 2011 ook geslapen en net als toen krijgen we weer een balzaal van een kamer. Er staat een kingbed, een kastje en een bureautje in. De kamer is daarmee maar voor eenderde gevuld. Het is verder niet luxe, maar we vinden het een prettige herberg. Er is een general store en een cafeetje voor het ontbijt.

Vlak achter de Inn staat een food truck waar ze bbq gerechten verkopen. Dat is precies wat we nodig hebben. Heerlijke pulled pork met bbq saus en sour cream op een baked potato. Chris neemt lekkere ribs. We hadden echt trek. 's Avonds wat luieren en TV kijken.