• header brush creek

Dag 12 / Cannonville - Springdale

We ontbijten in de winkel (tevens ontbijruimte) van de Grand Staircase Inn in Cannonville. We hebben hier ook geslapen. Vlakbij is een KOA Camping dus de winkel doet goede zaken. Mensen lopen in en uit. Mijn oog valt op een vrouw die handenvol kleine kuipjes jam meeneemt, die eigenlijk bedoeld zijn voor de gasten van de Inn. Volgens Chris waren ze net bijgevuld, maar als we weggaan is de helft weg.

Bryce Canyon NP: Hike Tropic Trail / Peek-A-Boo-Loop

We rijden naar Tropic en slaan daar de Bryce Way in. Die rijden we helemaal uit. Het laatste stuk is gravel. De weg eindigt bij een kleine cul-de-sac, waar we de auto parkeren. We zijn nu bij de achteringang van Bryce NP. Met een trapje gaan we over het hek en we volgen de Tropic Trail. Het pad loopt iets omhoog en gaat door een heerlijk geurend open bos. Boven de bomen zien we steeds meer hoodoos verschijnen.

Na ruim twee-en-een-half kilometer zijn we bij de Peek-A-Boo-Loop en zien we andere mensen. We lopen de loop met de klok mee. Een prachtige wandeling tussen de hoodoos van Bryce NP. Chris kan zijn lol op. De hele vakantie ziet hij poppetjes in de verschillende vormen rotsen. Hier ben ik het met hem eens. Veel hoodoos (de puntige geƫrodeerde rotsen) lijken op figuren. We zien er twee boven alles uitsteken en dopen ze Chris en Marijke.

Met de drukte op deze loop valt het reuze mee, af en toe een ander groepje. Het is nog best een pittige wandeling. Het gaat vaak steil naar boven en beneden en het hoogste punt van de Peek-A-Boo Loop is bijna 250 meter hoger dan de plek waar de auto staat. Maar zeer de moeite waard. We hebben Bryce NP al twee keer eerder aangedaan, maar steeds bleef het bij de viewpoints. Nu lopen we eindelijk eens tussen de hoodoos. Erg mooi en indrukwekkend groot.

We eindigen de wandeling weer op de Tropic Trail. Daar zijn we weer helemaal alleen. Het is een leuke manier om Bryce te bezoeken. Weg van de hustle and bustle. We zijn rond het middaguur weer bij de auto en hebben dan ruim 10 kilometer gewandeld.

Zion NP / Springdale

De reis gaat verder richting Zion National Park. Onderweg stoppen we alleen nog bij een rest area om te lunchen. Rond half drie rijden we Zion NP binnen. Prachtig, zelfs vanuit de auto. We waren hier voor het laatst in 2008. Het is erg druk. Veel auto's op de weg en nog meer auto's geparkeerd langs de weg. We maken geen stops in het park, maar rijden direct door naar het Zion Park Motel in Springdale, waar we twee nachten blijven.

Als we uitgepakt zijn en thee hebben gedronken gaan we boodschappen doen. We kopen wat kant-en-klaar eten. We hebben een tafel in de motelkamer waar we aan kunnen eten. Daarna halen we een ijsje en lopen naar de Zion Adventure Company. Even kijken waar het is. We moeten ons hier morgenochtend al voor half zeven melden. We hebben een shuttle gereserveerd naar de trailhead van de West Rim Trail. 's Avonds zwemmen, luieren en TV kijken. Het is allemaal Republic National Convention op de nieuwszenders.

Overnachting: Zion Park Motel

WIldlife: 1 hert, 1 jackrabbit (haas)