• deepsouth header8

Dag 08 / Donaldsonville - New Orleans

Vanmorgen is de stroom nog steeds uitgevallen. En als we door de gordijnen naar buiten kijken zien we het hele parkeerterrein onder water staan. Met behulp van het lampje in mijn telefoon pakken we onze spullen weer in. Het is nog erg donker in onze kamer. In de lobby zit de receptioniste met twee kaarsjes achter de balie. Heel romantisch. Ontbijten hier gaat hem niet worden. Het is binnen pikkedonker.

Gelukkig heeft Chris gisteren de auto gedraaid ingeparkeerd met de achterklep richting de hoger liggende stoep. We kunnen nog net in de auto stappen zonder natte voeten te krijgen. We moeten wel dwars door het diepe water heen rijden om de weg te bereiken, maar dat gaat gelukkig goed.

Plantations

We gaan de Sunshine brug over (daar is weer stroom) om te tanken en halen daar een beker thee. We eten op de parkeerplaats wat crackers met jam en kaas als ontbijt. Daarna rijden we richting de Whitney Plantation waar we om tien uur een tour hebben geboekt. Omdat we nog te vroeg zijn rijden we ook langs de andere plantations in de buurt. Een aantal zijn goed vanaf de weg te zien, hoewel het niet altijd even makkelijk is om te stoppen langs de weg. We zien de Laura Plantation, St. Joseph Plantation, Oak Alley Plantation en de Evergreen Plantation vanaf de straat. Vooral de laatste vind ik erg mooi. De film Django Unchained is hier opgenomen.

Whitney Plantation

Om half tien gaan we naar binnen in een van de bijgebouwen van de Whitney Plantation. We vermaken ons nog een half uurtje in de winkel met veel boeken over de slavernij en civil rights. Om tien uur start de tour over de Habitation Haydel (de oorspronkelijke naam). De tourguide is een kleurrijke figuur met dreadlocks. Welbespraakt, pathetisch en gepassioneerd. Een betere tourguide hadden we niet kunnen wensen. Bijzonder aan deze tour is dat het leven op de plantage volledig wordt belicht vanuit het perspectief van de afro-amerikanen. De onderhoudende tour duurt twee uur. We hebben ruimschoots de tijd om alle gebouwen, kunst en monumenten op het terrein goed te bekijken. Zeer de moeite waard.

Jean Lafitte Swamp Tour, Barataria Preserve

Na de tour rijden we richting de Barataria Preserve ten zuiden van New Orleans. Onderweg nog een stop bij de Walmart om een nieuwe Garmin voor de auto te kopen. De vorige heeft het begeven. We eten er ook wat bij de Subway.

In de Barataria Preserve hadden we willen wandelen, maar dat gaat niet door. De boardwalks staan door de hevige regenval onder water en zijn gesloten. Maar niet getreurd. Bij het voorbereiden van de reis had ik ook gezien dat er in deze buurt swamp tours waren. We gaan op zoek en komen uit bij Jean Lafitte Swamp Tours, vlakbij de Barataria Preserve. We kunnen om vier uur mee met een anderhalf uur durende tour.

Nog voor we vertrekken zien we al alligators. Ik zie een groot exemplaar op het land en denk dat die niet echt is. Ook Chris twijfelt. We komen heel dichtbij en dan beweegt het beest. We schrikken ons een hoedje. We hadden niet verwacht zo snel zo'n grote te zien.

We doen de tour met maar twee anderen. We kunnen heen en weer lopen op de boot. De kapitein geeft veel uitleg en stuurt de boot heel dicht langs de alligators, vogels en zelfs een slang. We varen eerst een stukje op een kanaal en daarna door bayous langs swamp- en marshland. Wat een prachtige natuur hier. Veel moerascypressen, swamp hyancinten en spanish mos in de bomen. Het is een hele mooie boottocht.

De kapitein gooit af en toe ijsblokjes en soms zelfs marshmellows in het water om de alligators te lokken. Of dat ecologisch verantwoord is? Er zijn gelukkig miljoenen alligators in dit gebied.

New Orleans

Om zes uur komen we aan in ons hotel in New Orleans. We slapen in het supergrote Hilton Hotel. Om half acht lopen we naar Bourbon Street. Al snel komen we terecht in een optocht met muziek. We lopen letterlijk met de muziek mee naar het centrum van de stad. In Bourbon Street is het druk met feestende, vrolijke mensen en er klinkt overal muziek. Wat een bruisende stad en wat een schattige balkonnetjes aan de huizen.

We eten creoolse gumbo bij The Courtyard Grill at Bourbon Heat. We zitten in een binnentuin vlak achter Bourbon Street en horen de life muziek doorklinken. Ineens schiet er een rat achter ons lamgs. Die vinden het ook leuk hier.