• deepsouth header8

Dag 13 / Apalachicola - White Springs

Kanoën op de Wakulla river

Om acht uur verlaten we de prettige Best Western in Apalachicola. We rijden naar T-n-T Hide-A-Way, een bedrijfje vlakbij Wakulla Springs State Park waar je kano's kan huren om te varen op de Wakulla River. Het is niet de grootste hobby van Chris om met een wiebelbootje het water op te gaan, maar we gaan ter plekke bekijken of de rivier rustig is en de bootjes betrouwbaar.

Het is een leuke rit naar de Wakulla River. We rijden direct langs de kust. Hier geen witte stranden meer, maar groene oevers met talloze steigertjes en huizen op palen. Iets voor half tien zijn we bij de bootverhuurder. De rivier ligt er spiegelglad achter, dus Chris ziet het wel zitten. We huren een tweepersoons kano voor vier uur. Volgens de verhuurster hebben we dan voldoende tijd om stroomopwaarts naar de grens van het Wakulla Springs State Park te peddelen en weer terug. We nemen wat eten en drinken mee in de rugzak en even later drijven we op de mooie rivier.

Er is nog helemaal niemand op het water. We peddelen langs de groene oevers met moerascypressen. Af en toe passeren we sfeervolle houten steigertjes.

Langs de waterkant zien we enorm veel schildpadden. Ze liggen in de zon vaak in een rijtje achter elkaar op boomstammetjes. Verder zijn er heel veel vogels. Zilverreigers, aalscholvers, anhinga's (amerikaanse slangenhalsvogel), amerikaanse waterhoentjes en witte ibissen. Ook zien we drie alligators en allerlei soorten vissen in het heldere water. Een hele mooie tocht. Sereen. We zijn precies vier uur onderweg geweest als we weer aanleggen. Echt leuk zo'n peddeltochtje.

Wakulla Springs State Park

We rijden een klein stukje verder naar het Wakulla Springs State Park. In het park ligt een mooie oude lodge, waar we thee drinken en een brownie delen. Daarna lopen we naar de waterkant. In dit deel bevinden zich de bronnen die de Wakulla Rivier voeden (Wakulla Springs). Het is het begin van de brede rivier die uitmondt in de Golf van Mexico. Er is een zwemgedeelte met springtoren en er liggen wat rondvaartbootjes. We kopen kaartjes voor de rondvaart van drie uur.

Het is rustig in het park. Een handjevol mensen. Er liggen wel vijf boten, maar er wordt er maar een gebruikt. Onze tour guide is een lieve, vriendelijke ranger van rond de tachtig. Een passagier grapt gelijk "Have you done this before?"

De tocht is erg de moeite waard. De Wakulla River is zo'n mooie rivier en de uitleg van de leuke ranger is een fijne aanvulling. Er is constant wat te zien. Alligators, vogels en schildpadden in een prachtige omgeving.

White Springs

Het is al half vijf als we het park verlaten en naar onze volgende bestemming rijden, het plaatsje White Springs. We zijn er om half zeven. Eerst de spullen uitpakken in ons motel. Dan rijden we dan naar het plaatsje.

We bekijken de restanten van een oud badhuis uit 1908. De helende sulfaatbronnen van de Suwannee River waren destijds een grote attractie. Door het dalen van de waterspiegel droogden de bronnen op. Het badhuis werd gesloten in 1974. Snel ook nog even een fotootje van de prachtige oude country store in het plaatsje voordat we gaan eten bij Fat Belly's. Ik kies de baby catfish, Chris de salade met breaded shrimps. Lekker eten, veel locals.