• 2018 header7

Dag 13 / East Glacier - Many Glacier

We waren gisteren al om 9 pm in slaap gevallen, zo moe waren we van de zware hike. Vanmorgen zijn we dus weer vroeg wakker. We hebben geen spierpijn en ik voel me weer heel erg uitgerust. Dat valt alles mee! We ontbijten op de kamer en pakken onze spullen rustig in. We verlaten vandaag het Two Medicine deel van Glacier Park, wat we erg mooi vonden. Ons volgende reisdoel is Many Glacier. Bekend terrein, hier zijn we ook in 2013 geweest.

Many Glacier Lodge

We rijden via de 49 van Two Medicine richting Many Glacier. Wat een fantastische mooie uitzichten! Daarna verder via de 89. Er wordt gewerkt aan de weg, dus het gaat niet heel snel. Rond tien uur zijn we in Many Glacier. We rijden naar de parkeerplaats van de Many Glacier Lodge. Die staat helemaal vol. We rijden wel drie rondjes over de parkeerplaats. Dan zie ik een klein plekje wat iedereen overslaat. Onze kleine Mitsubishi Outlander past er net in.

In de lodge halen we twee bekers thee en wat lekkers. We nuttigen het op de veranda. Mooi uitzicht over Swiftcurrent Lake en de achterliggende bergtoppen. Er komt een ranger voorbij lopen en ik informeer of de trail naar Grinnell Glacier helemaal open is. Dat is het geval.

Hike Grinnell Glacier

We starten kwart over 11 met de hike naar Grinnell Glacier vanaf de Many Glacier Lodge. We hebben deze trail in 2013 een klein stukje gedaan, maar toen konden we hem vanwege sneeuwvelden niet helemaal doen. Nu wel. Het is een drukke trail, maar toch zeer de moeite waard. De eerste kilometers zijn vlak, langs Swiftcurrent Lake en Lake Josephine. Daarna gaat het flink omhoog. Onder ons zien we het felblauwe Grinnell Lake liggen. Ook veel bloemetjes langs de trail. We zien een soort kip (grouse?), marmotten, twee keer een moose in de verte en mountain goats (deze zien we nog beter op de terugweg).

We praten met andere hikers, sommigen zien we meermalen. Als we al flink zijn gestegen komen we bij een waterval, die valt op de trail. Niemand komt hier droog doorheen. Het geeft veel hilariteit en gelach. Zo’n koude plens water koelt wel lekker af.

Dan komen we bij de Grinnell Glacier Picnic Area en zien we al flink wat van de Glacier. Maar toch zijn we er dan nog niet. De overlook is nog een flink klimmetje naar boven. Hijg, hijg, puf, puf. Op de top zie je de hele glacier en de turkoise meren vol ijs en smeltwater. Er zijn ook flink wat mensen direct aan het water en er wordt zelfs door enkele waaghalzen in gezwommen! Wat een bijzonder mooie plek. Wat zou het eeuwig zonde zijn als door de opwarming van de aarde dit soort glaciers helemaal zouden verdwijnen.

Het is inmiddels al over tweeën. We lunchen hier en houden een langere rustpauze. Rond 3 pm gaan we weer naar beneden. Opnieuw mountain goats langs de trail. Een moeder met kleintje. En natuurlijk weer de waterval. Chris krijgt de volle laag, ha ha.

Als we zo’n 100 meter van de Many Glacier Lodge zijn zien we voor ons een stel van in de tachtig over het (hier geasfalteerde) pad schuifelen. De man loopt vlak achter de vrouw en heeft een belletje in zijn hand, waarmee hij zachtjes rinkelt. Ik denk om de beren te verjagen. Zo lief, zo vlakbij de lodge.

We zijn om half zes weer bij de auto en hebben 18,5 km gelopen, met een hoogteverschil van ruim 450 meter.

Swiftcurrent Motor Inn

We rijden een stukje verder naar de Swiftcurrent Motor Inn, waar we twee nachten slapen in een fijne ruime motelkamer. We frissen ons op en gaan dan eten in het restaurant. Het is nu nog niet heel druk, we kunnen er vrijwel gelijk terecht. We eten allebei een maaltijdsalade. Daarna halen we een kop thee in het winkeltje en luieren wat op de kamer.