Dag 21 / Stanley

Stanley Bakery

We ontbijten vandaag in de populaire Stanley Bakery. Er staat al een flinke rij voor de kassa waar je je bestelling moet doorgeven. Ook zijn bijna alle tafeltjes bezet. Buiten zitten is geen optie. Het koelt hier ‘s nachts af tot een paar graden Celcius. Het is echt koud hier ‘s morgens vroeg.

Als we aan de beurt zijn bestellen we eieren, toast en fruitsalade. Chris ziet dan nog net een tafeltje vrij. Fijn, zo’n lekker, gezellig ontbijt als start van de dag. Er zijn veel sportief uitziende jonge mensen. Hikers en backpackers.

Na het ontbijt rijden we naar de Tin Cup Trailhead, zo’n 20 mijl ten zuiden van Stanley. We zijn er kwart voor negen. De parkeerplaats staat al behoorlijk vol. Waarschijnlijk ook veel auto’s van backpackers, want hier begint een hele populaire backpackers loop van ruim 30 km.

Hike Alice Lake

Wij gaan een day hike doen naar Alice Lake en weer terug. Net als gisteren start de trail in het bos. We wandelen eerst langs Pettit Lake. Door de bomen zien we het grote meer liggen. Na twee kilometer komen we bij een houten kastje waar we een wilderness permit invullen. In dit natuurgebied moeten zowel day hikers als backpackers een permit hebben.

De eerste 5 kilometer van deze hike zijn makkelijk. Nog niet al te veel hoogteverschil en lekker koel door het bos. Daarna wordt het pittiger, maar ook mooier. We klimmen nu flink omhoog en hebben steeds mooiere uitzichten. Het pad is vaak bedekt met losse grote stenen.

Heel leuk aan deze hike zijn de vele stroompjes water (wel zes keer) die we moeten oversteken. Soms best lastig om van steen naar steen een route door het wild stromende water te bepalen en de voeten droog te houden. De wandelstokken zijn voor ons onmisbaar. We hebben wel bewondering voor de jongelui die vaak met zware backpacks, zonder stokken, deze riviertjes oversteken.

Voordat we bij Alice Lake zijn, passeren we een tweetal kleinere meertjes. Ze zijn heel erg mooi! Het valt ons op dat het hier ook heel helder weer is. De scherpe toppen van de bergen steken prachtig af tegen de blauwe lucht.

We lopen ietsje verder en zien dan het grote Alice Lake. Prachtig omgeven door scherpe bergtoppen waar nog sneeuw op ligt, en mooie groene naaldbomen. We houden hier een langere lunchpauze en lopen daarna nog een flink stukje verder langs het meer.

Rond 1 uur beginnen we weer aan de afdaling. Het is nu drukker op de trail. Het zijn vooral backpackers die later op de dag naar boven gaan. Rond vier uur zijn we weer bij de auto. Er staat 21 km op de outdoor Garmin en een hoogteverschil van ruim 500 meter. Het was weer een heerlijke, mooie wandeling.

Redfish Lake

Op de terugweg rijden we naar de Redfish Lake Lodge aan Redfish Lake. Het is een populaire bestemming vlakij Stanley. De benauwde parkeerplaats staat afgeladen vol. We kunnen nog net een klein gaatje vinden. Rond de lodge is het enorm druk en toeristisch. Er is een strandje aan het meer, vol met badgasten en op een grasveld wachten velen op de live muziek die na zessen is aangekondigd. Het voelt allemaal zo druk aan dat we al snel besluiten hier niet te blijven voor het eten. We vinden de sfeer in het dorp gezelliger.

Stanley

We rijden terug naar Stanley, frissen ons op in onze kamer en gaan daarna eten in Redd Square Restaurant. Ze hebben een verrassende kaart. De keuze aan groentes is opvallend. Heerlijke roasted cauliflower salad with lemon. We wagen ons ook aan een toetje. Vooral het warme perzik-amandel taartje met gekarameliseerde suiker smaakt fantastisch.