Dag 22 / Stanley - Bellevue

Heiig

Tot nu toe hebben we weinig last gehad van wildfires. Tijdens vrijwel alle wandelingen en autoritten hadden we kraakhelder weer. Alleen in de omgeving van Riggins (ID) hing er veel rook in de lucht. We zijn er snel doorheen gereden.

Vandaag is dat anders. Als we buiten komen zien we het gelijk. De bergen in de omgeving van Stanley zijn veel minder goed zichtbaar dan gisteren. Het is erg heiig. Niet helder.

We verlaten het leuke plaatsje Stanley en daarmee ook ons laatste berg- en wandelgebied van deze vakantie. Vandaag gaan we naar Craters of the Moon National Monument.

Sun Valley (Ketchum, Hailey, Bellevue)

We rijden door de mooie vallei ten zuiden van Stanley via Sun Valley en Ketchum naar Hailey. Onderweg zien we veel pronghorns en enkele kraanvogels. In Hailey drinken we een beker thee met een blueberry lemon roll in een gezellig cafeetje (Black Owl Coffee), een beetje achteraf in het dorp. Daarna rijden we via Bellevue en Carey naar het Robert Limbert Visitor Center van Craters of the Moon. Het landschap wordt steeds leger, kaler en droger. Langs de weg zien we velden met zwart grillig lavagesteente. Het lijkt op omgespitte zwarte aarde.

Craters Of the Moon

We zijn er rond het middaguur. We bekijken eerst de informatieve film. Daarna bekijen we de expositie in het Visitor Center en regelen een permit om de lavagrotten in te mogen. Voorwaarde is dat je niet recent een andere grot of mijn hebt bezocht (i.v.m. een besmettelijke vleermuizenziekte).

We zijn aangenaam verrast door dit park. Zo apart en anders dan al het andere wat we al gezien hebben. Een zwart vulkanisch landschap met gestold lava in allerlei grillige vormen. Af en toe een plantje of zelfs een boom, maar verder heel weinig leven. De gestolde lavastromen dateren van 15.000 tot 2000 jaar geleden. Ze zijn het gevolg van minstens 20 uitbarstingen. Dit maakt toch wel nieuwsgierig naar wanneer de volgende uitbarsting zal plaatsvinden. We rijden de loop en stoppen op diverse punten voor korte wandelingetjes. Indrukwekkend is de Inferno Cone Trail. Een korte klim naar de top van een Cinder Cone. Een zwarte berg van lava.

We lopen ook door een bizarre omgeving naar de vier lavagrotten: Dewdrop, Boy Scout, Beauty en Indian Tunnel. Chris kruipt in alle vier de grotten (hij heeft een hoofdlamp). Ik hou het bij Dewdrop en Indian Tunnel. Het is heerlijk koel en windstil in deze lavatunnels, terwijl het buiten erg warm is en ontzettend hard waait. We kunnen ons goed voorstellen dat Native Americans deze grotten vroeger gebruikten als toevluchtsoord.

We verlaten het park rond half vier en rijden terug naar Bellevue waar we slapen in het nieuwe, prettige Silver Creek Hotel.

Vrouw van de Mayor

We wandelen vanaf het hotel naar het centrum van Bellevue, waar we wat eten in Mahoney’s Bar and Grill. We zijn heel verbaasd als de serveerster dezelfde vrouw blijkt te zijn als de vrouw die achter de kassa stond van het koffietentje in Hailey deze morgen. Ze herkent ons ook en we raken met haar aan de praat. Ze blijkt drie banen te hebben in deze omgeving. Ze is getrouwd met de Mayor van Bellevue. Dat zul je in Nederland toch niet snel tegenkomen, een burgemeestersvrouw met drie baantjes.