• Header Flattops2

Dag 03 / Bishop - Lee Vining

Veel beter geslapen vannacht. Om kwart over zes een ontbijtje in de Red Roof Inn. Daarna inpakken, tanken, ijs kopen en op weg naar Mosquito Flat aan het einde van de Rock Creek Road. Sinds een paar dagen is deze weg weer helemaal open en is de Little Lakes Valley trailhead te bereiken.

Hike Little Lakes Valley

We beginnen rond kwart over acht met de wandeling door Little Lakes Valley. Het was op internet onduidelijk hoever je kunt lopen. Er is zoveel sneeuw gevallen afgelopen winter, dat de trails op grotere hoogte nog niet sneeuwvrij zijn.

De wandeling begint op 3000 m hoogte. Gelijk mooi. Wilde beken, mooie groene natuur, prettig lopend pad. Al vrij snel komen we door mooie meadows en langs de eerste idyllische meertjes met prachtige uitzichten op de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada. Wat een plaatje! Mooier kan het niet worden.

Het is hier puur genieten van al het moois. Het is ook ontzettend rustig. We zien op de heenweg maar drie keer andere mensen. We passeren Heart Lake en Box Lake en eten wat fruit bij Long Lake. Hier moeten we de wildstromende Rock Creek over. En we zien verderop wat sneeuwvelden op de trail. Als we overleggen of het veilig is om verder te gaan zien we drie jongeren met een hond de oversteek over het wilde riviertje maken. Er liggen wat boomstammen waar ze hun weg over zoeken. Even later zien we dat ze vrij gemakkelijk over de sneeuwvelden lopen. We gaan er ook voor!

Eerst de oversteek. Chris komt droog naar de overkant. Dan volg ik. Er liggen diverse boomstammen. Tot halverwege gaat het goed, maar dan sta ik op een boomstam die plotseling als een wip naar beneden zakt. Hoppa, tot mijn knieën in het ijskoude wilde water. Gelukkig val ik niet om en kan ik de volgende boomstam weer bereiken. Pfjeww, wel eng.

We lopen verder. De schoenen drogen wel weer in ik heb wel vaker gelopen met natte voeten. We stijgen nu wat meer en moeten ook steeds vaker sneeuwvelden over. We willen proberen Gem Lakes te halen. Maar dat lukt ons niet. Het lopen door de sneeuw wordt steeds zwaarder. Een paar honderd meter voor Gem Lakes stranden we echt. We zien geen trail meer en ook geen voetstappen van voorgangers. Alleen maar sneeuw. Wel prachtig hier met al die ruige, onherbergzame, besneeuwde Sierra Nevada toppen om ons heen. Op een grote platte steen genieten we van het uitzicht en eten we wat fruit, crackertjes en nootjes.

We glibberen over de sneeuw weer terug. Chris glijdt een keer onderuit en breekt een van zijn stokken. Het is een zware wandeling door de sneeuwvelden en de hoogte. We steken op een ander punt de rivier over. Maar ook hier is de oversteek lastig. Eerst door een veld met grote rotsblokken en dan weer wiebelende boomstammetjes.

Als we weer voorbij Long Lake zijn zien we veel meer mensen. Het is nu beduidend drukker dan vanmorgen. We zijn rond 1 uur weer bij de auto en hebben 11,5 km gewandeld met ongeveer 300 meter hoogteverschil. Een prachtige, maar door de sneeuw en de hoogte, toch wel zware hike.

Tom’s Place

We rijden de Rock Creek Road weer terug naar de 395 en stoppen bij Tom’s Place voor een late lunch. Een sfeervolle nering. We eten een fish sandwich en taco’s. Smaakt goed. Erg rustig is het er niet. Het stel dat de tent runt krijgt ruzie over de werktijden van hun personeel. Blijkbaar heeft de een wat anders afgesproken dan de ander. De vrouw is erg luidruchtig boos. Haar man zwijgt, waarop de vrouw nog geïrriteerder wordt. Zelfs een van de klanten wordt er bij betrokken, maar de man zegt grappend dat hij thuis al genoeg problemen heeft.

Lee Vining

We rijden door naar Lee Vining. Een prachtige rit door de vallei met in de verte de bergen. We passeren Crowley Lake en Mono Lake. We checken in bij de Lake View Lodge. Een fijne kamer met keukentje. Er is aan de overkant van de lodge een sportwinkel waar we een nieuwe wandelstok voor Chris kopen.

Yosemite Park / Tenaya Lake

Rond vijf uur rijden we nog even Yosemite Park in. Even kijken hoeveel sneeuw er ligt en of we morgen kunnen wandelen bij Tuolumne Meadows. De Tioga Pass is pas gisteren helemaal open gegaan. We rijden tot Tenaya Lake, waar we een boterhammetje eten aan een picknicktafel. Het is best koud hier, dus we blijven er niet lang. We zien langs de weg nog wel wat sneeuw en vooral heel veel smeltwater, maar we gaan morgen hier toch proberen te wandelen. De Tuolumne Meadows zien er prachtig uit. Er lopen grote groepen herten in de verte.

Terug in het motel nog een kop thee. Daarna weer vroeg naar bed.