Dag 04 / Lee Vining

Yosemite Park: Hike naar Glen Aulin High Sierra Camp

Wat een topdag vandaag! We ontbijten in ons keukentje en vertrekken om 7 uur naar het beginpunt van de Glen Aulin Trail (op 2600 m hoogte) in Yosemite NP. We parkeren de auto aan de kant van een gravel road, een stuk voorbij de Lembert Dome Parking Area. Om kwart voor acht beginnen we met de wandeling. Het is gelijk heel mooi. We lopen langs Soda Springs door open bos en langs meadows naar de Delaney Creek. We zien veel boulders en granieten outcrops. Veel vogels (Stellar’s Jay) en herten (Mule Deer). Er is niemand.

Delaney Creek

De Delaney Creek stroomt wild. Het water staat hoog. We zoeken naar een manier om de rivier over te steken en zien een dikke boomstam die schuin aflopend over het water ligt. We gebruiken hem als een soort glijbaan (heel voorzichtig) om naar de andere kant te komen. Af en toe moeten we om een uitsteeksel heen, maar wel te doen. Of het komt door deze lastige oversteek, of omdat de trail pas eergisteren open is gegaan: het is ontzettend rustig. En dat blijft de rest van wandeling zo. We hebben de hele wandeling nog geen twintig mensen gezien. Vrijwel allemaal backpackers.

Tuolumne River / Tuolumne Falls

Als we de Delaney Creek over zijn volgen er vele highlights afgewisseld met gedeeltes door het bos. Allereerst het uitzicht op de wonderschone brede, snel stromende Tuolumne River, door prachtige meadows, omzoomd met mooie groene naaldbomen. Daarachter de besneeuwde bergen. Even later lopen we over enorme granieten aardlagen langs grillige granieten bergen. Weer een stuk verder klimmen we een stuk omhoog en hebben we een fantastisch uitzicht over het gevarieerde landschap. Daarna de indrukwekkende Tuolumne Falls. Wat een enorm geweld! We kunnen elkaar gewoon niet meer verstaan. En geen mens te bekennen. Ook hier een pauze om te genieten. We zijn hier echt op een top moment. Zo prachtig allemaal.

White Cascade Falls / Glen Aulin High Sierra Camp

Er volgt nog een flinke afdaling naar de White Cascade. Ook alweer zo’n schitterende brede en wilde waterval. We lopen nog iets verder en nemen een kijkje bij het Glen Aulin High Sierra Camp (op 2400 m hoogte). Er zijn verschillende van dit soort overnachtingsplaatsen voor backpackers in de backcountry van Yosemite. Deze zomer zijn ze allemaal gesloten (veel sneeuwschade). Het kamp zelf ziet er niet heel aantrekkelijk uit. Het ligt in een wat ongezellig stukje naaldboombos. We hebben nu tien kilometer gelopen en keren weer om. We lopen een stukje terug naar de White Cascade waterval die we alweer helemaal voor onszelf hebben. Prachtige lunchplek. Het is kwart over twaalf. Daarna is ook de terugweg weer volop genieten. Eerst een klim naar boven, zo’n 150 meter. Daarna vlakt de trail af en krijgen we al het moois nog eens te zien.

Opnieuw Delaney Creek

Als we weer in de buurt komen van de Delaney Creek begin ik hem een beetje te knijpen. We zijn op de heenweg zittend over een aflopende boomstam de rivier over gekomen. Omhoog wordt veel lastiger. Chris ziet het probleem niet zo. Het gaat hem zeker lukken. Hij gaat op het uiteinde van de boomstam zitten, benen aan weerszijden. Met zijn handen drukt hij zich omhoog en schuift steeds een stukje omhoog. Het ziet er grappig uit en hij komt steeds hoger. Maar dan zitten er wat uitsteeksels aan de stam. Chris komt er zittend niet langs en gaat op een gegeven moment helemaal languit op de boomstam liggen en naar links overhellen om het obstakel te passeren. Ik sta doodsangsten uit. Zo bang dat hij zal vallen. Het wilde water ligt vrij ver onder hem. Maar hij bereikt veilig de overkant. Zenuwslopend. En dan is het mijn beurt. En als een geschenk uit de hemel komt er op dat moment een backpacker aanlopen van de andere kant. Hij gaat niet via de boomstam, maar loopt voorzichtig door de wilde rivier. Het water tot zijn knieën. Ik dacht dat de stroom te sterk was om doorheen te lopen, maar het kan dus toch. Daarna ga ik ook dwars door het water. Heel voorzichtig met mijn stokken. De stroming is sterk, maar ik kan me goed staande houden. Spannend. We zijn om half vier weer bij de auto en hebben dan ruim 20 km gewandeld met een hoogteverschil van 200 meter. Echt een top hike.

Lee Vining: Epic Café

We rijden terug naar onze lodge in Lee Vining. Om half zes gaan we eten in het Epic Café naast de lodge. Heerlijk eten. Veel verse groentes en lekker vlees. ‘s Avonds wat luieren en weer op tijd slapen.