• Header Flattops2

Dag 06 / Caliente - Panguitch

Schade aan de auto

Als we vanmorgen rond 7 uur de auto weer voltanken in Caliente zien we tot onze verbazing dat de auto rechts achter wat blikschade en kleine deuken heeft. We weten eigenlijk wel zeker dat we zelf nergens tegenaan zijn gereden. Het meest waarschijnlijk is dat iemand bij het inparkeren onze auto heeft geraakt. Mogelijk in Yosemite Park toen we aan de linkerkant van de weg stonden. We kunnen er nu niets aan doen. We rijden er maar mee door. We gaan ervan uit dat de bij de huur inbegrepen Loss Damage Waiver verzekering dit zal dekken.

Kanarraville Falls

We rijden vandaag naar Utah, waar de klok een uur verspringt. Een uurtje minder tijd dus vandaag. We rijden eerst naar het plaatsje Kanarraville. Aan de rand van dit dorp begint een wandeling naar de Kanarraville Falls. Het is zo’n geliefde wandeling, dat je er op voorhand een permit voor moet kopen. Ze geven er 150 per dag uit.

Als we bij het parkeerterrein aankomen staat er een groot bord “Sold Out”. Het is nog rustig. Er staan zes auto’s. We doen oude schoenen aan die nat mogen worden, laten bij een kiosk onze permits zien en gaan op pad.

We wandelen omhoog over een breed pad. Een beetje saai. Onder ons horen we het water van de Kanarra Creek. Na enige tijd wordt het pad een smal paadje en dalen we af naar de wild stromende creek. En dan is het zoeken naar de juiste route. Er lopen paadjes langs het water, steeds omhoog en naar beneden langs een best schuine wand. Maar soms lopen we ook dóór het ijskoude water. Het wordt een echte sportieve klautertocht. We hebben hier onze wandelstokken hard nodig. Wel heel leuk.

De omgeving is mooi, maar hier nog niet bijzonder. We lopen door groen struikgewas, met hier en daar wat zicht op rode rotsen. Het water komt bijna tot onze knieën. Maar dan, na bijna 3 km ploeteren, komen we bij een prachtige slot canyon. Torenhoge golvende rode wanden aan weerszijden van de creek. Prachtig! Het doet een beetje aan de Antelope Canyon denken. Donker hier. Als we naar boven kijken zien we nog net wat daglicht de canyon in schijnen. Een paar honderd meter verder komen we bij een verbreding. Hier komt een waterval naar beneden. Daarnaast een ladder. We klimmen de ladder op naar boven. Spannend. We zijn nu weer uit het smalle gedeelte van de canyon en er is nog een waterval. We rusten uit op een grote steen. We zijn helemaal verbaasd als we ineens een meisje in een bruidsjurk zien. Ze wordt vergezeld door een fotograaf met statief en nog een jongen. Grappig en ontzettend onhandig zo’n jurk op het laddertje in de canyon.

We lopen weer terug. Veel anderen nu, die ons tegemoet komen. Hele gezinnen met kinderen, terwijl het toch geen makkelijke hike is en gruwelijk koud water. Misschien dat je door zo’n permit systeem wel een gevoel van veiligheid creëert. Maar dit is zeker geen makkelijke wandeling.

Zion NP: Kolob Canyons

Na deze leuke en spannende hike rijden we een stukje verder naar Kolob Canyons. Dit is een wat rustiger deel van Zion NP. We rijden de weg af naar het eindpunt en hebben daar een mooi uitzicht op de imposante rode wanden van de canyon. We wandelen ook naar de Timber Creek Overlook (0,5 mijl) voor een nog beter uitzicht over de canyon en het omliggende landschap. Prachtig.

Cedar City

Het is inmiddels half drie. We rijden naar de Walmart in Cedar City. Even onze voorraad water en proviand aanvullen. Cedar City ziet er verder heel druk en ongezellig uit. Snel weer weg hier.

Cedar Breaks National Monument

Het is inmiddels kwart voor vier. Ons volgende reisdoel is Cedar Breaks National Monument. Het is drie kwartier rijden van Cedar City. De weg er naar toe is prachtig. Door bosgebied en langs indrukwekkende gele rotswanden. We stijgen flink. Mooie uitzichten.

Om half vijf zijn we bij het Cedar Breaks National Monument. Het lijkt eigenlijk enorm veel op Bryce NP. Alleen zijn de hoodoos hier wat minder talrijk en lijken ze wat ordelijker in rijtjes opgesteld. Sommige delen doen bijna denken aan het terracotta leger. In combinatie met de frisse heldere berglucht is het prachtig! Echt een verrassend mooi park. We hadden hier nog wat meer willen wandelen, maar door sneeuwschade zijn de trails gesloten. Gelukkig heb je vanaf de ingang al een heel goed zicht op het hele gebied.

Scenic drive naar Panguitch

We rijden verder naar Panguitch, waar we overnachten. Een schitterende route. Eerst alpine landschap en iets lager door graslanden met veel koeien en paarden. In de buurt van Panguitch ook prachtige uitzichten op het wit-roze-rode slickrock landschap in de verte.

We hebben weer een mooie motelkamer met de auto voor de deur. Erg makkelijk. We eten allebei een lichte maaltijd bij Kenny Rays, op loopafstand van het motel, in het aardige centrum van Panguitch.