• Header Flattops2

Dag 09 / Boulder - Bullfrog

Burr Trail

We verlaten de Boulder Mountain Lodge om 8 uur. We rijden vandaag naar Bullfrog via de Burr Trail. Deze afgelegen weg begint bij Boulder en komt uit op State Route 276 net ten noorden van Bullfrog aan Lake Powell.

De weg is gelijk mooi. We rijden langs witte ronde Navajo Sandstone heuvels die vaak een checkerboard patroon hebben: groeven in zowel horizontale als verticale richting waardoor er een ruitjespatroon ontstaat. Na een mijl of tien maakt het witte steen plaats voor rood steen. We rijden nu een mooie canyon in met links en rechts van ons imposante rode rotswanden. Dit is Long Canyon. Fantastisch mooi gedeelte!

Als we weer uit de canyon komen rijden we door bosachtig desert gebied. Er bloeien veel zonnebloemen en het rode Utah Penstemon. We verlaten het Grand Staircase-Escalente National Monument en komen in Capitol Reef National Park. De weg is hier onverhard.

Hike Strike Valley Overlook

We slaan linksaf een dirt road in. Dit zou de weg moeten zijn naar Strike Valley Overlook. De weg is niet geschikt voor onze huurauto, dus we parkeren de auto aan de kant van de weg en gaan verder lopen. Een paar honderd meter verder zien we een trail register waar we ons inschrijven.

De wandeling over de jeep road naar het beginpunt van de Strike Valley Overlook is verrassend mooi. Veel mooi gevormde rotspartijen en rotswanden. We zien zelfs een aantal arches onderweg.

Na 5 km zien we een bordje naar de Strike Valley Overlook. We verlaten de jeep road en klimmen over een mul zandpaadje en ietsje later over slickrock naar het viewpoint.

Wow, wat een uitzicht hebben we op de overlook. We zien de Waterpocket Fold als een lint, met aan weerszijden grillige rotspartijen, fantastisch onder ons liggen. De Waterpocket Fold is een 100 mijl lange rimpel in de aardkorst. Het is deze rimpeling die de natuur van Capitol Reef tot aan Lake Powell zo bijzonder maakt. Het is half elf en we eten hier wat worstjes met fruit en blijven een tijd genieten van dit fantastische uitzicht.

We lopen weer terug en zijn om half een bij de auto. Dit was echt een leuke, aangename wandeling en een prachtige overlook. En er is helemaal niemand.

Burr Trail Switchbacks

We rijden weer verder door het prachtige, grillige landschap. We komen bij de Burr Trail Switchbacks. De dirt road slingert hier steil naar beneden met veel haarspeldbochten. Chris manoeuvreert de auto handig tussen de rotspartijen door. Mooi hier ook.

Hike Surprise Canyon

Een paar mijl verder stoppen we bij de kleine parkeerplaats voor de hike naar Surprise Canyon. We zien de kloof tussen de rotsen in de verte al liggen. Het is nog geen twee kilometer lopen naar de canyon, maar het is nu bloedje heet buiten. Als we vlakbij de canyon zijn lopen we door mul zand en er is geen wind meer. Hier is het echt niet te harden, zo warm. Op dit soort gevaarlijke stukken kun je snel oververhit kan raken. We drinken veel water en ik giet ook wat over mijn hoofd. Dan komen we in de schaduw tussen de rotswanden. Dat is veel aangenamer. We laten de rugzakken achter en onderzoeken de canyon nog verder. Het klautert wat makkelijker over de stenen zonder ballast op je rug en er is hier toch niemand.

Als we weer terug zijn bij de auto hebben we nog geen vier kilometer gewandeld. Maar het was, door de hitte, best vermoeiend.

Bullfrog Marina / Defiance House Lodge

We rijden weer verder door het enorme verlaten desert landschap met in de verte mooie rotsen. We zijn vanaf Boulder helemaal geen tegenliggers tegengekomen. Alleen op de wereld zijn we hier. Na een tijdje is de weg weer verhard. We komen bij de splitsing met State Route 276 en slaan rechtsaf naar de Bullfrog Marina aan Lake Powell. We zijn niet langer alleen.

We lopen even binnen in het Bullfrog Visitor Center. We zijn hier in de Glen Canyon National Recreation Area. In het Visitor Center is een expositie over dit gebied. We vragen ook een plattegrond van de faciliteiten in Bullfrog.

We checken in bij de Defiance House Lodge waar we een mooie kamer krijgen met uitzicht op Lake Powell. Het blauwe meer ligt prachtig tussen de ronde rode rotsen en het rode slickrock. We zien veel boten en overdekte jachthavens op het water.

Bullfrog zelf vinden we een beetje ongezellig. Heel groots opgezet. Alles ligt enorm ver uit elkaar, niets is te belopen. De gebouwen zijn lelijk en views worden gehinderd door enorme parkeerterreinen. Er is geen wandelpad te vinden. Zelfs niet in de buurt van het water. En dat terwijl de natuur zo ontzettend mooi is.

We verzamelen onze was en rijden naar de coin laundry. Als de was draait rijden we weer terug naar de kamer voor een kop thee. Rond half zes rijden we weer naar de laundry en stoppen de was in de droger. We rijden weer terug en gaan nu naar het enige restaurant in Bullfrog. Hier hebben we ook een mooi uitzicht op het meer. Het eten is er matig. Wel zijn de sweet potato frietjes erg lekker.

Na het eten rijden we voor de derde keer naar de laundry om de was weer op te halen. Ha ha, gezellig samen, met de auto, de was doen.

’s Avonds wat luieren en kijken hoe de zon ondergaat in Lake Powell.