Dag 17 / Crested Butte

Vandaag onze laatste dag in Crested Butte van deze vakantie. Maar we weten nu al dat we er nog eens terug willen komen. Het is echt een gezellig plaatsje en je kunt hier heerlijk wandelen. We genieten van de bloemen, het prachtige brede groene dal met de kronkelende riviertjes, de besneeuwde bergen, de herten en marmotten.

Rustler’s Gulch: veel water

Na het gebruikelijke basic ontbijtje in de Old Town Inn rijden we net als gisteren weer via de Gothic Road naar het begin van onze eerste wandeling van vandaag: Rustler’s Gulch. We kunnen met de auto niet helemaal bij de trailhead komen, maar we parkeren aan de Gothic Road. Een pickup truck rijdt langs en de man stopt om een praatje te maken. Dat is hier zo leuk. Er zijn wel andere toeristen, maar het is nog zo kleinschalig dat iedereen elkaar op de trails begroet en vaak ook een praatje maakt.

We lopen een stukje, maar moeten al snel een rivier oversteken. We wisselen de wandelschoenen voor schoenen die nat mogen worden. Dan nog een steil klimmetje voor we bij een geel hek komen waar de trail begint.

We hebben deze hike al twee keer eerder gedaan in andere zomers. Toen waren er heel veel bloemen. Dit jaar loopt de natuur achter, zeker op deze hoogte (boven de 3000 meter). Er zijn minder bloemen (wel veel in de knop).

We lopen vier kilometer door de prachtige vallei. Er stroomt heel veel water op en naast de trail. We houden onze waterschoenen aan, want je houdt hier je wandelschoenen niet droog. We steken ook een aantal keer een beekje over. Dan komen we bij een rivier die echt heel hard tekeer gaat. We keren hier om en lopen terug naar de auto. Dan hebben we er toch alweer acht kilometer op zitten.

Gothic Coffee Lab

We rijden weer terug en stoppen net als gisteren weer in Gothic. Nu is het schattige studentikoze cafeetje wel open (Gothic Coffee Lab). Chris houdt het bij thee, maar ik ga hier over op een heerlijke Caffe Latte. Uiteraard nemen we er iets lekkers bij. We lopen het er wel weer af.

Veel bloemen op Snodgrass Mountain

We rijden weer terug richting Crested Butte en stoppen bij de Snodgrass Trailhead. Deze trail ligt iets lager dan Rustler’s Gulch. Hier zijn wel heel veel bloemen. Vooral lupines en zonnebloemen, maar ook blue bells, riddersporen, colorado columbines, paintbrush en witte schermbloemen. We wandelen hier heerlijk relaxed, langs alle prachtige bloemetjes over verschillende paadjes, een leuke lollipop loop van 7,5 km over de Snodgrass Mountain. Af en toe een praatje als we iemand tegenkomen. Iedereen is hier zichtbaar aan het genieten. Een vrouw komt uit Boulder (Colorado). Ze vindt het in haar eigen omgeving veel te druk geworden en gaat daarom liever naar Crested Butte om van de natuur te genieten. In Rocky Mountain NP komt ze al helemaal niet meer.

Rond kwart over drie zijn we weer terug in het motel. Even opfrissen na de wandelingen. Daarna lopen we naar het centrum. We bestellen ieder een potje thee bij de bookstore en gaan lekker buiten zitten. Beetje internetten en mensen kijken. We lopen vervolgens ook zelf nog de vrolijke hoofdstraat heen en weer en bekijken de winkeltjes.

Barbecue in Crested Butte's Rainbow Park

Om half zes rijden we naar het Rainbow Park om te barbecueën. Zo leuk deze plek. Er zijn nog twee andere gezinnen hier aan het eten. Ze hebben allebei een camping gasfornuisje bij zich. Een van de gezinnen is mormoons of iets wat daarop lijkt. Ze hebben zeven kinderen. Zes meisjes (in jurken) en een baby. Moeder (ook in jurk) leest de bijbel en vader bakt pannenkoeken. Oma (in jurk met bergschoenen) is er ook bij. Leuk om te bekijken. Het gaat er niet streng aan toe. De dochters dartelen met hun pannenkoek het hele paviljoen door. Waarschijnlijk hebben ze ook plezier om ons. Wij zitten ook lekker te kokkerellen met weinig middelen. Alleen hebben we geen bijbel bij ons. Op het veld achter het paviljoen zijn voetbaltrainingen. Veel kinderen, die af en toe ook rust houden en wat drinken aan de tafels naast ons. Een gezellige boel.

De barbecue smaakt weer heerlijk. Ribeye steak, een stukje zalmforel, sla en sweet potato. Het is al de zesde keer dat we barbecueën deze vakantie. Zo makkelijk dat dat hier overal kan.