• header2013 iceline

Dag 08 / Yellowstone - Virginia City

Wolven
Vannacht om 4 uur schrik ik wakker van het gehuil van wolven. Wat een kabaal en wel heel gek om zo gewekt te worden. We vallen weer in slaap en staan om half 7 op. Een ontbijtje in de cabin en daarna verlaten we onze Lake Lodge Frontier Cabin, waar het prima toeven was.

West Thumb
We rijden eerst naar West Thumb. Het is er nog erg rustig. West Thumb is eigenlijk een caldera in een caldera ontstaan na een kleinere vulkaan uitbarsting. Interessant gebied om doorheen te lopen.

Upper Geyser Basin
Daarna rijden we naar het Upper Geyser Basin. Eerst naar de Old Faithful Lodge voor cappuchino en thee met wat lekkers. Daarna klimmen we naar het Observation Point. Daar kun je Old Faithful van boven zien uitbarsten. We zijn iets te vroeg, maar na tien minuutjes wachten volgt de eruptie. Mooie plek om het te bekijken. Er zijn hier maar weinig mensen, terwijl het beneden een enorme kermis van toeristen is.

We lopen verder naar de Solitude Geyser. Deze ligt heel mooi en er is iedere 5 tot 7 minuten een kleine eruptie. Een lieve geyser.

We slenteren weer verder en komen bij Grand Geyser waar heel veel mensen zitten. De eruptie wordt om kwart voor twaalf verwacht. Het is half twaalf en we geven hem een half uur. Dan gaan we verder, want we hebben geen zin om heel erg lang te wachten. Bovendien hebben we deze prachtige geyser al eens zien uitbarsten in 2009. Om 12 uur is de eruptie nog niet geweest dus slenteren we weer verder en bekijken de andere geysers. Wat kleinere geysers zijn ook actief.

We lunchen in de Old Faithful Lodge en zien vanaf de schommelstoelen op de porch nog een uitbarsting van Old Faithful. Daarna bekijken we ook nog even de prachtige Old Faithful Inn.

Grand Prismatic Spring
We rijden verder naar de Fairy Falls trailhead om de Grand Prismatic Spring van boven te bekijken. Daar staat het helemaal vol met auto's. Het is veel drukker dan in 2009. We rijden daarom maar door en parkeren de auto een stuk verder aan de rechterkant op een parkeerstrook. Ook daar is een steil paadje naar boven (Midway Bluff). Zo zien we de Grand Prismatic Spring weer van boven, maar van een andere kant.

Quake Lake
Daarna hebben we het wel gehad met de drukte aan deze kant van het park. We rijden via West Yellowstone het park weer uit naar onze volgende bestemming: Virginia City. Een mooie route er naar toe. Onderweg rijden we langs het mooie Hebgen Lake. En tien mijl verder is het Quake Lake. Dit meer is ontstaan na een aardbeving in 1959. Een hele campground werd bedolven onder het puin en dit vormt nu een soort natuurlijke dam in de Madison River, waardoor een groot meer is ontstaan. In dit meer zijn de boomtoppen van de bomen die hier ooit stonden nog te zien.

Na deze meren rijden we door een uitgestrekte vallei met veel ranches. De Madison River, waarin veel wordt gevist, slingert er doorheen.

Virginia City en Nevada City
Om iets over 5 komen we aan in Virginia City. Bij het hotel vertelt de dame ons dat wij niet in Virginia City een kamer hebben, maar in Nevada City. Dit is een ghosttown en ligt 1 mijl verder. De hotels zijn van dezelfde organisatie. Ik snap dit niet goed, maar we rijden naar het andere hotel en dit ligt heel leuk. Naast het hotel ligt een openlucht museum met historische gebouwen. Het sluit om 6 pm, dus we kunnen er nog net een half uurtje heen. Het meisje zegt dat we eventueel ook wel iets langer mogen blijven. Het is erg leuk en er zijn diverse films opgenomen, waaronder Little Big Man en Return to Lonesome Dove. Heel leuk!

Daarna frissen we ons wat op en gaan eten in het sfeervolle Wells Fargo Steak & Coffee House in Virginia City. Na het eten rijden we naar Boot Hill. Hier zijn de grafstenen van vijf mannen die in 1864 zijn opgehangen. We lopen ook wat rond op de nabij gelegen cemetery.

Terug in het hotel nog even wat internetten. Ondanks dat we in een ghosttown slapen (er wonen 6 mensen in Nevada City) is er toch wifi.

(Gereden: 246 km / Overnachting: Nevada City Hotel)