• header2013 iceline

Dag 13 / Glacier - Waterton Lakes

Waterton Park
We verlaten vanmorgen de Swiftcurrent Motor Inn in Many Glacier. Nog een laatste ontbijtje en dan op weg naar Waterton Park in Canada. Slechts enkele vragen bij de grens. Het kost maar twee minuutjes en we zijn weer in Canada.

In Waterton Park kopen we een pas voor alle canadese parken die een jaar geldig is. Dan rijden we naar het visitor center om te vragen welke hikes mogelijk zijn. We hadden al besloten de hike naar Crypt Lake niet te doen. Dan hadden we ons erg moeten haasten. We zijn inderdaad te laat voor de boot. Een aantal andere mooie hikes blijken echter niet te kunnen omdat de trailheads niet te bereiken zijn. Oeps! De Akamina Parkway is afgeloten vanwege de flood een aantal weken terug.

De jongen in het visitor center raadt ons de trail naar Bertha Lake aan, maar als ik een beetje doorvraag zegt hij dat het wel veel door de bossen gaat. Ik wil graag een trail met wat meer views. Hij zegt dat dan de trail naar Goat Lake een goede optie is.

Prima, maar we gaan eerst even naar ons motel van vanavond: Bear Mountain Motel. We zijn natuurlijk veel te vroeg, maar we krijgen toch al de sleutel van de kamer mee.

Daarna gaan we naar Pearl's, een hikers café waar we koffie en thee drinken met wat lekkers. We kopen ook een belachelijk duur lunchpakket. Een belegd broodje blijkt maar liefst $12,95 te kosten. Oeps, we hadden even niet gekeken naar de prijs.

Hike Goat Lake
We rijden via de Red Rock Parkway naar de Red Rock Canyon. Onderweg zien we een beer langs deze prachtige weg. Bij de canyon is ook de trailhead naar Goat Lake. De eerste vier kilometers zijn makkelijk en vlak. We lopen op een breder pad tussen de bomen, met af en toe wat uitzicht op een snelstromend riviertje. Na vier kilometer slaan we af richting Goat Lake. En dan wordt het snel 'strenuous'. Het is warm weer (28 graden) en we stijgen voortdurend. Op veel stukken is het erg steil. Bovendien ligt de bergwand precies in de zon. Gelukkig waait het nog wat, zeker als we wat hoger komen. Dat biedt verkoeling. We zijn zo bezig met het klimmen dat we weinig tijd hebben voor de uitzichten. Bepaalde stukken zijn ook echt eng. Een smal schuin aflopend pad met veel losse steentjes langs de steile bergwand. Goed oppassen hier!

Na ruim 3 kilometer klimmen komen we bij een mooie waterval. Een stukje verder ligt Goat Lake. Aan de ene kant hoge naaldbomen. Aan de andere kant een steile bergwand. Een mooi meertje, maar we zijn verwend en hebben zeker mooiere meertjes gezien. Het is inmiddels 1.30 pm en we hebben ons dure lunchpakket bij ons. We genieten ervan aan de waterkant en houden zo ook een goede rustpauze. We maken hier ook nog een gezellig praatje met een ander stel. De man zegt dat Crypt Lake mooier is, maar dat de hike naar Goat Lake mooiere views heeft.

Op de terugweg hebben we meer tijd om van het uitzicht te genieten. Hoewel het minder vermoeiend is dan de heenweg is het nog steeds inspannend. Vooral vanwege de losse steentjes en het feit dat het pad vaak echt steil is. We zijn erg blij dat we dit jaar wandelstokken hebben meegenomen. Chris gebruikt ze voortdurend. Ik wat minder, maar op dit soort trails zijn ze onmisbaar.

Prince of Wales Hotel
Rond half zes zijn we weer bij de toeristische canyon, waar het nog steeds druk is. We laten de canyon voor wat het is en rijden naar het Prince of Wales hotel. Onderweg weer twee beren langs de weg. Het Prince of Wales hotel is een schitterend gebouw en ligt prachtig aan de kop van Waterton Lake dat wordt omringd door bergen. We drinken in The Windsor Lounge een kop thee en eten er gelijk ook wat. Chris bestelt fish en chips (niet geweldig) en ik een veggie wrap (lekker). Niet zo duur en een geweldige ambiance met een prachtig uitzicht. Het personeel is allemaal in schotse klederdracht. Af en toe zelfs met schotse rok.

Red Rock Canyon
Daarna rijden we weer terug naar de Red Rock canyon. Alweer een beer langs de weg. Dat is nummer 11 van deze vakantie. Het is nu rond 8 pm en heel rustig bij de canyon. We lopen er even langs. Daarna rijden we weer terug naar het motel. De zon is bijna verdwenen achter de bergen. Geen beren meer deze keer.

(Gereden: 82 km / Overnachting: Bear Mountain Motel, Waterton Lakes)