Dag 18 / Jasper

Mount Edith Cavell
We zijn weer op tijd op pad. Rond half negen rijden we op Highway 93A op weg naar Mount Edith Cavell. We rijden rustig, niemand op de weg. Als we een bocht om gaan krijgen we de schrik van ons leven. Een auto komt recht op ons af. Hij rijdt helemaal op de verkeerde weghelft. Godzijdank ziet de bestuurder ons net op tijd en met een wilde zwaai gaat hij naar zijn eigen weghelft. Wow zeg, dat had heel verkeerd kunnen aflopen. We zitten helemaal te shaken in de auto. Wat een idioot. Hoe kan je nu helemaal op de verkeerde weghelft rijden? Die zat echt te slapen.

Hike Cavell Meadows Loop
We vervolgen onze weg via de Cavell Road. Een smalle weg met veel bochtjes. We worden langzaam weer wat rustiger. Aan het eind van de weg is een parkeerplaats. Hier is ook de trailhead voor de Cavell Meadows Loop (inclusief de Path of the Glacier Loop).

Eerst lopen we naar het viewpoint voor Cavell Pond. Dit lichtgroene meer wordt gevoed door het smeltwater van de Cavell GLacier. Boven deze glacier hangt de Angel Glacier tussen twee bergen in. Deze glacier heeft links en rechts een soort vleugels, vandaar zijn naam. In het meer drijven ijsschotsen. Wat een apart meer, vooral door die vreemde kleur lichtgroen. Af en toe horen we een donderend geluid van vallend ijs. We zien het niet vallen.

We lopen een stukje terug en nemen de afslag voor de Cavell Meadows Loop. Op het bord zien we dat we vanuit de loop naar twee viewpoints kunnen lopen. Eentje ligt een stuk hoger, de ander op de hoogte van de loop. We doen ze allebei. De loop zelf is een flinke klim met een stijging van zo'n 500 meter. Aanvankelijk door het bos en daarna door meadows. De meadows bestaan uit prachtige hellingen vol met bloeiende heide in wit, geel en roze. Tussendoor ook nog andere bloemetjes en lage boompjes.

Het eerste viewpoint dat we doen is gelijk de hoogste. Nog eens 100 meter extra omhoog en erg steil. Maar als we boven zijn hebben we rondom een prachtig uitzicht op de bergtoppen. In de verte onder ons ook de Angel Glacier. We zijn nog vroeg en zijn alleen boven.

Brutale marmotten
We rusten uit op wat stenen en er verschijnen al vrij snel drie marmotten. Ze stoeien ook een beetje met elkaar. Leuk voor de foto dus. Als ik weer ga zitten op de steen om wat te eten en te drinken komt een marmot nieuwsgierig dichterbij. Mooi, zo kan hij nog beter op de foto. Maar het beest komt helemaal naar mij toe en hapt op een gegeven moment stevig in mijn cameratasje. Dan komt er ook een tweede marmot bij. Dat wordt me toch te gortig. Ze zijn gewoon brutaal. Ik ga maar staan anders happen ze nog in mijn been. Vervolgens gaat hij aan mijn rugzak knabbelen. Chris zit hard te lachen op een andere steen, totdat ze hem ook hebben ontdekt.

Dan verschijnen er andere mensen op de top en de marmotten trekken zich terug. We praten nog gezellig met andere hikers en dalen dan weer af naar het volgende viewpoint. Hier heb je van boven zicht op Cavell Pond. Daarna lopen we de loop weer verder naar beneden. We hebben nu ook volop tijd om van de mooie meadows met heide te genieten.

Hike Valley of 5 Lakes
Na deze inspannende, maar hele leuke hike (totaal 9,3 kilometer) gaan we met de auto naar de trailhead van de Valley of 5 Lakes aan de Icefields Parkway. Het is inmiddels half twee en best warm geworden. Ook hier wandelen we nog 4,5 kilometer. We dachten dat deze helemaal vlak was, maar je moet toch een paar keer een wal over. Maar nergens moeilijk. De meertjes zijn erg mooi van kleur. We eten en drinken wat aan de waterkant van een van de meertjes.

Rond 4 uur rijden we weer naar Jasper. Even douchen en uitrusten. Tegen zessen lopen we het dorp weer in en gaan ergens eten waar het niet al te duur is. Helaas is het eten er ook naar. Dan nog maar een lekker ijsje op de terugweg en 's avonds wat luieren en TV kijken.

(Gereden: 40 km / Overnachting: 105 Patricia Street, Jasper)