• header dolomieten 2

Dag 02 / Probstried - Villabassa

We krijgen om half acht een overheerlijk ontbijtje voorgeschoteld. Dat kunnen ze in Duitsland toch altijd goed. Verse broodjes, kaas, vleeswaren, eitje, fruit, joghurt, melk, muesli. Het ontbreekt ons aan niets.

Na nog wat boodschappen halen bij het kleine supermarktje in de straat, vertrekken we rond kwart voor negen. Ons einddoel vandaag is het plaatsje Villabassa (Niederdorf) in het Pustertal in de Italiaanse provincie Südtirol.

We klungelen door Oostenrijk. Er zijn erg veel wegwerkzaamheden. We vermaken ons met het mooie berglandschap en de muziek in de auto: een USB stick vol met country, afgewisseld met gezellige meezingers uit Ja zuster, nee zuster.

Om 1 uur zijn we vlakbij Lago di Braies. We weten dat dit meer een enorme toeristische trekpleister is, maar we gokken erop dat het op deze dinsdagmiddag misschien meevalt met de drukte. Maar helaas. Onderweg naar het eerste parkeerterrein komen we al vast te staan in een file en even later blijkt deze parkeerplaats al propvol. We keren om en proberen een plekje te vinden op het parkeerterrein van een herberg die nog een eind verder terug lag. Na wat rondjes komt daar, hoera, hoera, een laatste plekje vrij

Gelukkig hoeven we niet op de weg langs de file met auto's te lopen, maar kunnen we via een pad door het bos naar het mooie blauwe meer.

Bij het meer is het inderdaad druk met vooral Italiaanse gezinnen. maar het is dan ook prachtig gelegen. Er staat een heel groot hotel (peperdure kamers) en een sfeervol kapelletje. En er zijn ook roeibootjes te huur.

We lopen met de klok mee driekwart om het mooie meer heen. Dan slaan we linksaf en klimmen in een half uurtje zo'n 100 meter omhoog naar een berghut, waar we heerlijk kunnen zitten met uitzicht op de prachtige puntige bergen van de Dolomieten. We delen een 'snack' plateau met allemaal lekkere vleeswaren en kaas. Genieten hier.

We lopen daarna weer naar het meer en maken het rondje verder af. Om vijf uur zijn we weer bij de auto (11,7 km gewandeld) en om half zes bij ons hotel in Villabassa.

's Avonds lopen we nog een rondje door het plaatsje. We pinnen contant geld bij de bank en eten een licht hapje, buiten op een terras. Het is lekker zacht weer. Daarna EK voetbal: de halve finale tussen Italië en Spanje.