• Header Zwitserland

Dag 08 / Siebnen - Einsiedeln

Om half acht lopen we alweer door de hoofdstraat van Siebnen. Veel huizen die wel een likje verf kunnen gebruiken. Het volgende plaatsje (Galgenen) ziet er wat verzorgder uit. Leukere huizen en vaak mooie tuintjes. We lopen nog wat verder door buitenwijken. Na vier kilometer slaan we linksaf en gaan we eerst door weilanden en daarna door bos steil omhoog. Regelmatig zijn er traptreden in het pad. We zijn ze deze vakantie al vaak tegengekomen. Vermoeiend als de treden te hoog zijn.

Het is vochtig warm vandaag. De eerste klim valt me zwaar. Al na een paar honderd meter stijgen vallen de druppels van mijn voorhoofd en is mijn bril beslagen. Even pauze en wat drinken. Daarna langzaam verder met een vast ritme en niet steeds stoppen voor foto’s. Dat gaat veel beter. Toch hou ik wel van wandelingen met hoogteverschillen. De uitzichten zijn mooi en je bent altijd nieuwsgierig wat er te zien is op de top.

We lopen langs het voormalige Restaurant Bräggerhof. Het zou een mooi pand zijn voor een griezelfilm. Veel dagjesmensen parkeren hier hun auto op deze mooie zondag. Ze hoeven dan veel minder ver omhoog te klimmen dan wij.

We klimmen verder en zien onder ons de Obersee en de Zürichsee. Twee langgerekte meren die van elkaar gescheiden zijn door een heel smal stukje land.

We puffen van de warmte en inspanning na weer een steil stuk. Het komt uit bij Berghaus Waldeggli. De uitbater ziet ons aankomen. Een hele relaxte man die ons al grappend welkom heet. We bestellen thee en vragen of hij iets Süss te eten heeft. Even later brengt hij een schaal met verschillende soorten cake en koek. Als we later afrekenen vraagt hij vijf frank voor de thee. De cake krijgen we gratis. Echt aardig.

We gaan nog verder omhoog. Op het hoogste punt staat een piramide-vormig afdakje met de naam Stöcklichrüz. Vlakbij staat ook een groot kruis. We waren eerder ook al twee grote kruizen gepasseerd. Mooie uitzichten. In de verte bergen met sneeuw.

We lunchen in de Stöcklihütte. Eigenlijk een beetje snel na onze vorige stop, maar we weten niet of we hierna nog wat tegenkomen. Het is twaalf uur en we zijn al bijna 900 meter omhoog geklommen.

Hierna gaat de wandeling overwegend naar beneden. We lopen over grind- en asfaltweggetjes richting het plaatsje Einsiedeln door een heerlijk landschap. Veel grasland en her en der mooie boerenhoeves. Prachtige uitzichten op de Zürichsee (rechts van ons) en de Sihlsee (links van ons). In de verte besneeuwde bergtoppen, dichtbij heel veel bloemen, o.a. wilde orchideeën, perzikkruid en wolgras.

In Egg drinken we nog wat op het terras van Restaurant Krone bij de Teufelsbrücke. Een mooie oude overdekte brug. Daarna nog anderhalf uur stappen naar Einsiedeln. Moe en verhit komen we iets na half vijf aan bij ons hotel.

Om half zes lopen we naar het mooie centrum van Einsiedeln. We lopen langs de imposante abdij en eten heerlijk Italiaans op het terras van Restaurant Klostergarten. Op de terugweg bekijken we ook nog even de kerk van het klooster.