Dag 11 / Chamonna Tuoi - Ardez

Het is zwaar bewolkt vanmorgen. De berg Piz Buin die achter de hut ligt is verdwenen. Het ontbijt is door huttenwaard Christian keurig klaargezet als we om zeven uur beneden komen.

Vandaag lopen we naar het plaatsje Ardez. We kunnen kiezen uit verschillende routes. De moeilijkste gaat over de Furcletta Pass. We informeren bij Christian hoe het pad daar is. Hij zegt dat een deel rondom de pas over blokkenvelden gaat (gebieden met rotsblokken). We besluiten dan om voor de makkelijkere route te gaan via het dal waar we al zijn. Gisteren hadden we er met de regen en de zware klim weinig oog voor.

We vertrekken rond acht uur. Omdat we nu overwegend afdalen over makkelijkere paden is de wandeling heel relaxed en hebben we veel tijd om te genieten van al het moois om ons heen. Val Tuoi is erg idyllisch met slingerende riviertjes tussen steile bergwanden. Zo gek dat in dit mooie gebied niemand anders loopt. We komen de hele dag maar een keer een groepje andere wandelaars tegen.

We lopen lange tijd net iets boven de boomgrens (ca. 2150 m). Dat vind ik een leuke hoogte. Het is lekker groen en je hebt ook mooie uitzichten omdat er nog geen bomen zijn. We zien een paar keer een marmot. Ook af en toe een boerderij en koeien met bellen.

Tegen het einde van de wandeling zien we Ardez onder ons liggen. Er is aan de rand van het dorp ook een ruïne te zien op een rotsheuvel.

We lopen om half een Ardez binnen. We zoeken eerst een gelegenheid om wat te eten en te drinken. Het restaurant van Hotel Schorta’s Alvetern is open. We eten er een salade. Op Google Maps zoek ik onze b&b op. Die blijkt pal tegenover het hotel te zijn en er ook bij te horen.

We kunnen om drie uur terecht op de kamer, dus laten we de rugzakken achter in het hotel en lopen de heuvel op naar ruïne Steinsberg die we van boven hadden gezien. Daarna verkennen we ook het plaatsje zelf. Ook hier weer geplaveide straatjes en fraaie Engadiner huizen met hun typische decoraties.

‘s Avonds eten we opnieuw in het hotel aan de overkant. Best goed eten, alleen erg zout. Nog een kort avondwandelingetje en weer op tijd slapen.

Overnachting: B&B Chasa Arfusch, Ardez

Gelopen: 13,2 km (exclusief wandelingetjes in dorp en naar ruïne)