• IMG 2024 08 19 154154

Dag 05 / Lac Blanc - Mittlach

Om kwart voor acht zijn we weer onderweg. Het is koud en er hangt een dikke mist, dus van Lac Blanc zien we niet veel meer. We lopen in een stormachtige wind over de hoogvlakte Gazon du Faing. Om ons heen zien we heide, gras en veen en lage bomen en struiken. Mooi. Na enige tijd trekt de mist wat op en hebben we wat views. We klimmen naar de top van de berg Le Tanet (1292 m) om daarna weer af te dalen naar Col de la Schlucht (1139 m) waar we rond 12 uur aankomen. Er zijn hier wat eetgelegenheden. We lunchen bij Brasserie de la Schlucht. Best druk daar (je kan hier met de auto komen). We moeten lang wachten en het eten is heel matig.

Om 1 uur lopen we weer verder door een prachtig bos. Als we uit het bos komen klimmen we weer omhoog. Deze keer naar de top van Le Hohneck (1363 m). Het stormt zo hard dat we bijna van het pad worden afgeblazen. Het kan hier flink spoken. Gelukkig regent het niet. Kwart over twee staan we op Le Hohneck. Mooie uitzichten rondom. Ver onder ons zien we stuwmeer Lac de Schiessrothried liggen.

We dalen nu flink af. Eerst op een pad met veel views, daarna door een prachtig groen loofboombos met veel mos en watervalletjes. De afdaling is zwaar. Dat komt vooral omdat het steile pad bedekt is met grote hoekige stenen. Bij iedere stap moeten we goed kijken waar we onze voeten zetten om niet uit te glijden. Onderweg passeren we twee meren. Eerst het stuwmeer Lac de Schiessrothried, dat we van bovenaf al hadden zien liggen. Even later lopen we langs het kleine charmante Lac de Fischboedle. We zien veel vissen zwemmen. We zien ook nog twee slangen. Een heel kleintje, ca. 15 cm, donkergrijs met blauwe glans. En een grotere bruine van ca. 40 cm. De laatste was waarschijnlijk een hazelworm. Die lijken op een slang, maar zijn eigenlijk pootloze hagedissen.

Als we rond half zes eindelijk weer wat tekenen van de bewoonde wereld zien ben ik helemaal blij. We zijn dan bijna in het gehucht Mittlach (550 m). Om zes uur zijn we op onze kamer. Even bijkomen met een kopje thee. Het was een zware tocht vandaag, vooral de afdaling naar Mittlach. Maar wat is dit een prachtig gebied.

Om zeven uur lopen we naar beneden voor de avondmaaltijd. Het is gezellig druk en dit goedlopende restaurant. Goed eten ook. Leuk logeeradres.