• Header Limburg 2

Dag 01 / Maastricht - Sint Geertruid

Gistermiddag waren we al naar Vincent en Annefleur in Maastricht gereden. Leuk even spelen met de kindjes en ondanks dat het flink koud was hebben we nog een wandeling gemaakt naar het plein bij hun in de buurt (Plein 1992) voor een koffie to go met wat lekkers. De kindjes konden daar even lekker rennen en steppen. Aan het eind van de middag hebben we samen gegeten (eten laten bezorgen). Daarna zijn wij naar Hotel van der Valk in Maastricht gereden voor een overnachting.

Vanmorgen worden we dus wakker in het van der Valk Hotel van Maastricht. Om 8 uur kunnen we het ontbijt ophalen voor op de kamer. Lekker en veel. De resterende broodjes beleggen we en nemen we mee voor onderweg. Daarna kleden we ons warm aan (het wordt maar acht graden vandaag) en pakken we onze rugzakken in. Wat we niet meenemen stoppen we in de kofferbak. We mogen de auto vijf dagen laten staan op het parkeerterrein van het hotel.

Om negen uur zijn we op pad. We volgen deze eerste dag grotendeels het Pelgrimspad. Vanuit Maastricht lopen we eerst naar Cadier en Keer. Bij de bakker haal ik een cappuccino. Daarna gaat het pad door het prachtige Savelsbos. Een lint van hellingbossen. Omdat de bladeren aan de bomen nog klein zijn is het bos nog heel licht, vooral als het zonnetje tevoorschijn komt. We zien viooltjes en heel veel bosanemoontjes. Op de open velden staan de kersenbomen in bloei en ook de perenbomen hebben al volop witte bloemetjes. Het is heerlijk wandelen hier en het glooiende, lieflijke landschap maakt het extra aantrekkelijk. In het bos ook wat historie. Onder andere mergelgroeven en een hele diepe put, mogelijk een oude vuursteenmijn.

In de buurt van onze overnachtingsplaats maken we nog een omweg naar het dorpje Mesch aan de Belgische grens. We hadden gehoopt in Mesch een thee to go te vinden, maar alles is dicht. Het is nu ook een beetje gaan miezeren en flink koud omdat de zon weg is.

We zijn kwart over drie bij onze B&B waar we overnachten. We hebben precies 22 km gelopen. We worden hartelijk ontvangen en krijgen een hele prettige ruime kamer. Beneden mogen we gebruik maken van de keuken om thee te zetten en wat lekkers erbij te pakken. Het is allemaal erg verzorgd en mooi en modern ingericht.

Tegenover de B&B is een restaurant (Op de Hej). We hadden van tevoren met hun contact gehad over de afhaalmogelijkheden. Ze prezen toen hun drie gangen menu aan. Om zes uur halen we de amuse op. De rest van de maaltijd hebben ze gebracht op onze kamer. Heel erg lekker allemaal en een super service.