• header2

Dag 09 / Portland Circle - Weymouth

Vanmorgen ontbijten we aan een grote eettafel in de sfeervolle, engelse eetkamer van ons bed & breakfast. De deuren naar het terras staan open, het zonnetje schijnt en we hebben prachtig uitzicht over de zee, met op de voorgrand de daken van het lager gelegen deel van het plaatsje Fortuneswell.

We starten met een heerlijke vruchtensalade met joghurt. Daarna toast met gebakken eieren en spek. Erg verzorgd. Een jonger stel schuift ook aan voor het ontbijt. Maar het gesprek loopt moeizaam. Op iedere vraag die we stellen komen niet meer dan enkele woorden als reactie en dan blijft het weer stil. Ze hebben moeite met ons engels en wij met hun dialect. Het maakt het ontbijt een beetje ongemakkelijk. We geven het na enige tijd maar op en gaan met elkaar weer Nederlands praten.

Om kwart over negen zijn we weer op het kustpad. Ik heb het complete South West Coast Path in onze wandel gps staan, dus we vinden het weer snel. We lopen via de westzijde van Portland Island naar de vuurtoren op het zuidelijkste puntje. Het waait hard en het zonnetje schijnt. Heerlijk wandelweer, mooie uitzichten en het is droog! Hier en daar zijn er stukjes van het pad afgesloten. De omweggetjes zijn goed aangegeven. Meer dan tijdens de vorige dagen zien we ook wat van de bewoonde wereld. Huizen en zelfs een gevangenis.

Bij de vuurtoren drinken we een kop thee. Daarna lopen we via de oostzijde van het eiland weer naar de Ferry Bridge. Aan deze kant zien we heel veel van de lichtgrijze steensoort (Portland stone) waarmee onder andere St. Pauls Cathedral en Buckingham Palace zijn gebouwd. We zien ook veel klimmers tegen de verticale steenwanden en we passeren weer een zwaarbewaakte gevangenis, dit keer voor jeugddelinquenten.

We zijn dan bijna het hele eiland rond en lopen hoog boven het plaatsje waar we vannacht hebben geslapen. Daarna dalen we af naar Portland Castle, gebouwd door Henry VIII. Er is een klein cafeetje. Op de binnenplaats van het kasteel delen we een tuna sandwich. We lopen langs de haven en komen daarna weer uit bij de Ferry Bridge die we gisteren in de stromende regen de andere kant opliepen. Nu is het lekker weer en zien we heel veel (kite)surfers en kleine zeilbootjes als we over de brug weer van het eiland af gaan.

Na de brug is het nog een flink eind lopen door buitenwijken naar het centrum van de grote badplaats Weymouth. We zijn er om iets voor half vijf en hebben dan ruim 25 km gelopen. We slapen in een keten hotel (B+B). We hebben een heerlijke grote kamer, maar het is nogal ongezellig en goedkoop ingericht. Ik denk dat het de bedoeling was om het een strakke en moderne uitstraling te geven, maar ze hebben de plank een beetje misgeslagen.

We eten bij The Swan Wetherspoons. Het zit hier bomvol. Veel eten voor weinig geld. En bij veel maaltijden een drankje inbegrepen. Het is er gezellig en we kunnen leuk mensen kijken. Het eten is jammer genoeg heel erg standaard. Iedere maaltijd komt met friet en erwten. Chris heeft een weinig fantasievolle pie en ik een kleine nogal taaie sirloin steak. Niet voor herhaling vatbaar. Het is best lastig in Engeland om restaurantjes te vinden in de badplaatsen waar je lekker en toch niet duur kunt eten.

We kopen bij een italiaan nog een bakje ijs en lopen langs het gezellige haventje en de Esplanade weer terug naar het hotel.