Dag 05 / Misurina

Vandaag hebben we de auto niet nodig. We gaan vanaf onze herberg een rondwandeling maken naar Monte Piana. Bovenop deze  berg ligt een openlucht museum over de eerste wereldoorlog (Museo della 1^ Guerra Mondiale). De Italianen vochten hier tegen de Oostenrijkers. Een prachtig gebied met een treurige geschiedenis. In twee jaar tijd vielen hier 14.000 slachtoffers zonder dat het iets heeft opgeleverd.

We vertrekken om kwart over negen, lopen een stukje voorbij het Lago d'Antorno en slaan dan linksaf het lariksbos in. We volgen het bospad naar boven. Dan slaan we af op een verhard weggetje. Hier mag geen verkeer komen (zelfs geen fietsen). Na enige tijd worden we toch ingehaald door een jeep. Het blijkt de shuttleservice te zijn die rijdt van Lago di Misurina tot aan Rifugio Angelo Bosi op Mount Piana.

Rond elf uur komen we aan bij de Rifugio. We bekijken eerst het in de buurt gelegen kleine kapelletje. Daarna drinken we in de hut een kop thee met apfelstrudel. Even bijkomen van de flinke klim naar boven. We bezoeken er ook een kleine museumpje (één kamer) met foto's en spulletjes van de soldaten op de berg.

Bij de Rifugio begint het pad door het openlucht museum. We lopen langs allerlei schuilplaatsen en loopgraven. Ook staat er een groot kruis en zijn er allerlei monumenten. Op sommige steile delen van het pad zijn staalkabels aan de bergwand bevestigd voor extra houvast. De omgeving is schitterend. Prachtige uitzichten op de omringende bergen. Wat een bijzondere en indrukwekkende plek.

Na de mooie tocht door het openlucht museum lopen we via een andere route weer richting onze herberg. Oeps, dit is wat gevaarlijker dan we hadden ingeschat. Enorm steil gaan we naar beneden over een pad vol losse steentjes en met diepe afgronden onder ons. Ook hier zijn op sommige plekken staalkabels aanwezIg voor houvast. We dalen bijna 700 meter.

Eindelijk zijn we rond vier uur beneden. We komen bij een snelstromend riviertje. Er is geen brug. Op blote voeten oversteken vind ik te eng met al die scherpe steentjes. Bovendien zien we in het midden de bodem niet. We lopen er daarom met onze bergschoenen dwars doorheen. Alles kletsnat. Maar dat droogt wel weer.

Het laatste uur van de wandeling gaat weer geleidelijk omhoog door groene weiden met uitzicht op de besneeuwde bergen. Mooi, mooi!

Iets voor vijf zijn we weer bij de herberg met 14,5 km op de teller en 700 hoogtemeters. De afdaling was vandaag verreweg het lastigste.

We eten voor de derde keer in de herberg. Ze hebben er heerlijk eten. Daarna lopen we nog een rondje rond het meer. Wat was het een prachtige dag.