Dag 01 / Basel - Luzern - Malters

Eergisteren waren we al naar Basel gereden voor een bezoek aan onze (klein)kinderen. Het was weer super gezellig. Zaterdag lekker Thais gegeten bij Lily’s Maxim en zondag maakten we een flinke wandeling naar de fraai aangelegde tuinen van Merian Gärten. Ook voor de kinderen (2 en 4 jaar) was het daar erg leuk. In het restaurant mochten ze hun eigen ijsjes versieren. Verder was er een minigolfbaan, een speelfort, een reusachtige dinosaurus, een meer met grote karpers en een fantastische fontein. Op de terugweg hebben we ook nog een stop gemaakt bij de papiermolen en het bijbehorende cafeetje aan de Rijn. De dag werd afgesloten met een lekker etentje bij hun thuis. Erg gezellig!

Vanmorgen laten we de auto (gratis) achter in de parkeergarage van ons hotel. We rijden met de tram naar het station in Basel en reizen met de trein van 9:16 uur naar Luzern waar we de Alpenpanorama-Weg weer oppikken. We hebben de bagage in de rugzak en hebben superveel zin om door te gaan met de wandeltocht waarvan we in mei al de eerste tien etappes liepen.

We lopen via mooie buitenwijken van Luzern omhoog naar de Sonnenberg. Met maar 800 meter hoogte niet een echte berg, maar je kunt er genieten van een prachtig uitzicht op de Vierwaldstättersee. We lunchen op het terras van Panorama-Restaurant Sonnenberg. Een beetje fris, maar in het zonnetje is het heerlijk. De wandeling gaat verder door een bijna parkachtig gebied. Mooi verzorgde paden en veel bankjes. Het is overal nog heerlijk groen en toch dient het najaar zich al een beetje aan. De eerste paddestoel, appels aan de bomen, dahlia’s bij de huizen en volle druiventrossen aan de ranken in een wijngaard.

Dan dalen we af naar de brug over de steile Rängglochschlucht (kloof). In de diepte zien we het wilde water en een waterval. We passeren daarna wat boerderijen en lopen vervolgens een aantal kilometers langs de brede, snelstromende rivier de Kleine Emme naar het plaatsje Malters waar we overnachten. We zijn er om kwart over vier en hebben dan 14,5 km gelopen. Een afwisselende, niet al te moeilijke wandeling. Goed om er weer in te komen.

Aan het eind van de middag eten we nog wat eenvoudigs bij Restaurant Muoshof tegenover het hotel. Het is een van de weinige horeca gelegenheden die geen Ruhetag hebben op maandag.