Dag 04 / Ajo - Tucson

Na het ontbijt in ons AirBnB huisje pakken we de boel weer in de auto en gaan we op weg naar Organ Pipe Cactus National Monument. Het Visitor Center is nog zo’n drie kwartier rijden vanaf Ajo. Omdat dit pas om negen uur open is rijden we gelijk door naar de Red Tanks Tinaja Trailhead aan de Puerto Blanco Drive om de Baker Milton Loop te lopen. We starten iets voor half negen en zijn gelijk enthousiast.

Wat een fantastisch gebied. Al die reusachtige Saguaro, Organ Pipe en Cholla cactussen. En nog veel andere soorten waarvan we de naam niet weten. Het voelt onwerkelijk om in dit Lucky Luke landschap te lopen.

De eerst mijl voert naar het begin van de loop. Daar slaan we rechtsaf richting de Baker Mine. Er bloeien veel gele bloemetjes. Het zorgt voor extra kleur tussen de groene cactussen.

Op de plek waar ooit de Baker Mine was zien we geen bijzondere overblijfselen. Alleen boven op een heuvel een afgezet gedeelte (do not enter). Het volgende deel van de wandeling, tot de oude Milton Mine, is wat meer bergachtig. Erg mooi hier. Heel veel Organ Pipe cactussen op de hellingen. Op de top van een heuvel zien we in de verte het lange donkere hekwerk tussen de USA en Mexico. We houden even een rustpauze.

We dalen af naar de Milton Mine. Dan zien we ineens een bundel oude kleding naast het pad. Er ligt ook een halfleeg flesje limonade, een schoen en gescheurde snoepverpakking met Spaanse tekst. Kleding die is achtergelaten door een migrant. Als we het later bij een ranger melden kijkt ze er totaal niet van op. Ze vinden vaak achtergelaten spullen van migranten.

Bij de oude Milton Mine staan nog wel wat restanten van bouwwerken. En er liggen heel veel blauw-groen uitgeslagen stenen. Koper.

We lopen verder door Senita Basin. Een laag gelegen vlakker gebied. Mooi in deze tijd van het jaar. Groen en veel bloemen tussen de cactussen. Hier moet je niet zijn in de zomermaanden. Zelfs vandaag (25 graden) is het al behoorlijk warm. Je loopt voortdurend in de zon.

Rond lunchtijd komen we bij de Senita Basin Picnic Area. Dat is heel welkom, we wilden net ergens wat eten. Er staat één picknicktafel. En er is zelfs een beetje schaduw.

We lopen weer verder en zijn rond half twee weer bij de auto. De gps geeft 17,2 km aan en een hoogteverschil van 276 m. Een erg mooie wandeling in deze tijd van het jaar.

We bezoeken het Visitor Center en krijgen van een ranger een kleine metalen badge. Het is een beloning in het kader van de Hike for Health Challenge. Als je meer dan 5 mijl hebt gewandeld krijg je zo’n leuke badge van het park. We gaan om twee uur ook nog even naar het dagelijkse patio praatje met een ranger. Leuk idee, maar de jongen heeft een doodsaai verhaal over stenen. Wel een leuke sfeer. Veel oudere amerikanen die hier ook vakantie vieren.

We rijden het park weer uit. Op weg naar onze volgende overnachting in Tucson. Bij het gehucht Why slaan we af op de 86. De weg voert dwars door de Tohono O’Odham Nation Reservation. Ik geniet van de bloemetjes in de berm en de velden. Chris is geconcentreerd aan het rijden. Het wegdek is erg slecht. In Sells doen we boodschappen bij Bashas’. Een mooie supermarkt. We vallen op. Er zijn hier alleen Native Americans.

Even later zien we een grote tent over de weg. We hadden deze overkappingen gisteren al eerder gezien over de andere rijbaan. Het zijn controleposten van de Border Patrol. Vooral op de wegen van Mexico richting Amerika wordt gecontroleerd. Je ziet ze in deze streek ook veel rondrijden in hun witte pickup trucks. We rijden de tent binnen. Drie gewapende, stoer uitziende Border Patrol Agents werpen even een blik op de achterbank en dan mogen we weer doorrijden.

Om vijf uur zijn we bij de Cat Mountain Lodge. Het ligt vlakbij Saguaro National Park. Het is helemaal in Mexicaanse sfeer ingericht en heeft een leuk binnenplaatsje met fonteintjes. We slapen in de stoere Old Mexican Room. Erg leuk en heel verzorgd. In een gemeenschappelijke ruimte kunnen we thee maken. Er staat zelfs een computer met een printer. Dat komt heel goed uit, want ik had me toevallig vandaag bedacht dat ik vergeten was de permit uit te printen voor Coyotes Buttes South. Een excursie die we pas tegen het einde van de vakantie gaan doen. Ergens had ik gelezen dat het nodig was om de permit in print te kunnen laten zien. Het bestand staat in de cloud, dus het is snel gepiept.

Geheel in stijl eten we echt lekker bij een Mexicaan in de buurt. Het is er druk. Veel mensen van Mexicaanse afkomst die ook hier eten.