• 20230322 IMG 2918 edited

Dag 06 / Willcox - Tucson

We zijn vroeg wakker en kunnen in dit motel al vroeg ontbijten. Al om zeven uur zijn we onderweg naar het Chiricahua National Monument. Een beschermd gebied in de Chiricahua Mountains, waar vroeger de Chiricahua indianen woonden. Het park staat bekend om de grote aantallen hoodoos (grijze stenen zuilen van rhyoliet). We zijn heel benieuwd hoe deze er in het echt uitzien.

De rit naar het park is mooi, zo vroeg in de morgen. De cactussen van de afgelopen dagen hebben plaats gemaakt voor grasland. We passeren verschillende ranches. Ook wat dode dieren op de weg. Jackrabbits en zelfs een javelina. Die wil je toch niet op de motorkap hebben. In de verte zien we de donkere Chiricahua Mountains wat onheilspellend liggen. Op de hoogste toppen ligt nog sneeuw en er hangt een dik wolkendek boven.

Bij de ingang van het park zien we gelijk wat herten in het hoge gras. We rijden verder door bosgebied naar boven. Af en toe zien we al een glimp van de stenen zuilen. We parkeren de auto bij de Echo Canyon Trail Parking Area. We zijn de tweede auto.

Precies om acht uur starten we met wandelen. We hebben handschoenen aan, zo koud is het nog. We willen de Big Loop gaan doen. Deze gaat langs alle highlights van het park. We dalen eerst steil af in de prachtige Echo Canyon. Gelijk worden we getrakteerd op mooie uitzichten. Wat schitterend, al die gelaagde stenen torens. We slingeren op knap aangelegde paden naar beneden, tussen de hoodoos door. Daarna lopen we door heerlijke bossen met struikgewas en naaldbomen. Dan gaat het weer omhoog. Prachtige uitzichten op bergwanden vol met fraaie gelaagde grijze stenen torens. We lunchen vroeg op wat rotsen. Achter ons zien we de Balanced Rock. Het rotsblok lijkt ieder moment te kunnen vallen.

De Heart of Rocks Loop is vervolgens een erg leuk rondje klauteren langs de meest mooi gevormde hoodoos. Er staan bordjes bij met namen, zoals Old Maid, Camel's Head, Thor's Hammer, Punch and Judy, Duck on a Rock en Kissing Rocks.

Hierna gaat de trail weer omhoog om weer af te vlakken op een stenen plateau met uitzicht op besneeuwde bergen. En dan opnieuw een flinke afdaling door bosgebied. Links boven ons weer de grijze torens.

Dan volgt de laatste klim naar boven. We zien inmiddels ook wat meer andere wandelaars. Het is ook een prachtige zondag. De zon schijnt en het is in dit hoger gelegen gebied nog niet te warm. Rond de twintig graden schat ik in.

Na 14 km en 570 hoogtemeters zijn we om twee uur weer bij de auto. Een pittige hike, maar wat was deze mooi! We hebben er enorm van genoten.

We bezoeken nog even het Visitor Center. De rangers staan buiten achter een tafel met brochures en een grote kaart van het park. Ook in dit park doen ze mee aan het project ‘I hike for health’. We krijgen voor de derde keer ieder een badge als we melden dat we de Big Loop hebben gelopen. Leuk!

Om drie uur verlaten we Chiricahua National Monument weer. Echt een aanrader dit park. We rijden terug naar Tucson en zoeken een hotel aan de noordzijde van de stad. Die hadden we voor vandaag nog niet gereserveerd.

’s Avonds eten we wat bij de Panda Express en zoeken nog wat speelgoed voor de kleinkinderen bij de Walmart. Dat blijkt nog niet zo eenvoudig. Veel speelgoed is te groot om mee te kunnen nemen in het vliegtuig. En speelgoed wat ik op de website had gezien ligt niet in de winkel. Toch lekker om even de tijd te hebben om rond te snuffelen in deze enorme winkel.