• 20230322 IMG 2918 edited

Dag 11 / Chinle - Mexican Hat

Gezellig wakker worden met allemaal felicitaties via Whattsapp. Ik ben jarig vandaag! Hoe leuk om dat een keer in Amerika te vieren.

Het is nog donker als we om 7 am binnenstappen in het cafetaria van de Thunderbird Lodge. De frituurlucht komt ons buiten al tegemoet. We proberen het een beetje gezond te houden met french toast, een eitje en (mierzoete) joghurt. We hebben deze vakantie veel extreem overgewicht gezien. Vooral in Native American gebied. In Nederland is het veel gewoner om gezond te eten.

Gisteren hebben we de viewpoints van Canyon de Chelly aan de South Rim bezocht. Vanmorgen rijden we langs de overlooks aan de North Rim. Aan deze kant is het niet Canyon de Chelly, maar Canyon del Muerto. De overlooks zijn erg mooi en in tegenstelling tot gisteren zien we nu wel restanten van pueblo woningen in alcoven (cliff dwellings).

In de canyon wonen nog steeds enkele Navajo indianen. Toeristen mogen niet op eigen houtje de canyon in. Je kan wel een (dure) jeeptour boeken, maar of dat in deze tijd van het jaar al mogelijk is onderzoeken we niet. We zien geen enkele jeep rijden, de onverharde wegen zijn erg modderig en het is heel koud. Minstens drie uur hobbelen in een jeep zien we niet zitten. We houden het bij de indrukwekkende overlooks.

We rijden via Tsaile, Lukachukai, Round Rock en Rock Point naar Monument Valley. Wat een onverwacht mooie route (Flat Rock Mesa Scenic Road). Prachtige rode rotswanden en monoliten. In de verte besneeuwde bergen.

Om half een zijn we bij Monument Valley. We zijn hier al twee keer eerder geweest. Iedere keer weer indrukwekkend. We lopen even binnen bij het View Hotel. Helaas geen lunch daar. Het restaurant gaat pas om vijf uur open. Dan maar een paar crackers met kaas uit de koelbox. Het is stralend weer. Wel heel koud en veel wind. We zien mensen compleet verkleumd terugkomen van jeeptours. We lopen de Wildcat Trail (6,5 km, 120 hoogtemeters). We hebben deze al eerder gedaan, maar er is maar één wandeling in het park, dus we doen hem gewoon nog een keer. Het is een hele leuke loop rondom de West Mitten Butte. Je daalt bijna 120 meter naar de vallei. Het is hier veel minder koud dan op de hoger gelegen winderige parkeerplaats.

We rijden het park weer uit en gaan naar Goosenecks State Park in de buurt van Mexican Hat. Ook hier zijn we eerder geweest. Je hebt hier een prachtig uitzicht op de San Juan River die hier met drie haarspeldbochten (goosenecks) door een grillig uitgesleten landschap stroomt.

We slapen in Mexican Hat. De Hat Rock Inn ziet er van buiten niet veelbelovend uit, dus we zijn blij verrast dat de kamer mooi en groot is. We delen een lekkere hamburger en een uitstekende maaltijdsalade in het restaurant van de San Juan Inn. We nemen er zoete aardappel frietjes bij. Dat is niet zo’n succes. Ze zijn slap en druipen van het vet.