• header2012 baxter

Dag 16 / Bethel - Franconia

Mount Washington
We ontbijten in de bakery schuin tegenover ons motel. Bagels met creamcheese/blueberry jam en thee. Daarna de spullen weer in de auto en om 8 am zijn we weer op pad. Nog voor 9 am zijn we bij Mount Washington. We betalen $33,- om met de auto en twee volwassenen naar de top te mogen rijden. De top ligt in de wolken, maar we doen het toch. We krijgen een audio CD mee. We doen er ongeveer een half uur over om boven te komen. We rijden langzaam en er is nog weinig ander verkeer en de uitzichten zijn erg mooi. Dan komen we bij een deel dat niet verhard is. Ook de mist begint hier en het wordt dan toch wat spannender. De afgronden zijn diep en we hebben steeds slechter zicht. Eenmaal op de top is het heel mistig. Het waait enorm hard (storm) en het is super koud, tegen het vriespunt. Wat een verschil met een half uurtje geleden.

Chris heeft last van het hoogteverschil en wil het liefst zo snel mogelijk naar binnen. Ik maak nog snel wat foto's en dan gaan we naar het museum (met een erg grappig filmpje, Breakfast of Champions, over de stormachtige wind op de berg) en drinken thee. Daarna bezoeken we het Tip Top huis, een stenen huis dat halverwege de negentiende eeuw op de top van de berg werd gebouwd. Al sinds deze tijd is de berg een toeristische attractie. In dezelfde periode werd ook de Cog Railway aangelegd. Een stoomlocomotief duwt op deze railway een personenwagon naar de top van de berg.

De Appalachian Trail die we deze vakantie veel kruisen loopt ook over Mount Washington en enkele thru-hikers lopen met hun backpacks wat verdwaald rond tussen de vele toeristen. Ondanks dat er op de top dichte mist is is dit toch een heel leuk uitje. De extreme weersomstandigheden zijn een aparte ervaring. Onderweg naar beneden komen we weer snel uit de mist en we stoppen nog een keer voor het uitzicht.

Jackson
Rond 11.30 am zijn we weer beneden en rijden naar Jackson. Een klein mooi plaatsje waar we bij de bakery cappuchino/thee drinken met iets lekkers erbij.

North Conway
Daarna rijden we naar North Conway. De drukke hoofdstraat waar het verkeer doorheen gaat is enorm toeristisch, maar wel gezellig om even rond te lopen. We bezoeken wat winkeltjes. Vooral Zeb's General Store vinden we erg leuk. We rijden nog even langs Settler's Green Outlet Village, maar we hebben eigenlijk allebei geen zin om te shoppen, dus we rijden weer verder.

Naar Franconia
Via de Kancamagus Scenic Byway rijden we verder richting Franconia. Onderweg picknicken we bij een waterval. Het is een vrij drukke weg door bosrijk gebied en langs een rivier. Het mooiste uitzicht over de bergen zien we in de buurt van Lincoln. In deze plaats doen we ook boodschappen. Daarna via de Interstate 93 (Franconia Notch Parkway, mooie weg) naar ons motel in Franconia.

Gale River Motel
Een leuk motel en eigenaar Kevin is zeer behulpzaam. We zijn binnen no-time uitgepakt en op het grasveld bij de picknicktafel aan het BBQ-en. Kevin komt even kijken en is vrolijk verbaasd over zo'n snelle actie. Voor zijn gevoel zijn we er nog maar net en nu al brandt de BBQ en hebben we een wijntje/biertje in de hand. We eten lekker en na het eten gaan we nog even zwemmen in het zwembad en de whirlpool. In dit motel staat altijd thee en een pot met chocolatechip cookies klaar in het kantoortje. Daar houden we allebei van, dus we zien/spreken Kevin regelmatig. Hij zit altijd in zijn kantoor. Op onze motelkamer vinden we ook een welkomspakket met allerlei trail food. Candy bars met geperste noten, rozijnen en pindakaas bijvoorbeeld. Ik stop alle candy bars alvast in mijn rugzak. Morgen gaan we de Franconia Ridge Loop doen en dan komt het waarschijnlijk goed van pas.