Dag 09 / Frenchglen

Steens Mountain Loop

We gaan vandaag de Steens Mountain Loop rijden. Deze gravel road van bijna 60 mijl voert vanuit Frenchglen helemaal naar de top van Steens Mountain (bijna 3000 m hoog) en vervolgens weer naar beneden om 10 kilometer ten zuiden van Frenchglen weer op de doorgaande weg uit te komen.

De helling van Steens Mountain is aan de kant van Frenchglen heel geleidelijk, dus je hebt niet het gevoel dat je een hoge berg op rijdt. Het landschap is mooi. Veel grasland met aspen bomen (veel krommer dan de aspen in Colorado) en gebieden met sagebrush. Ook veel koeien, af en toe zelfs op de weg.

De eerst stop is bij Fish Lake. Een mooi meer tussen de aspen. Je kan hier ook kamperen.

Kiger Gorge

We rijden verder en komen langzaam maar zeker boven de boomgrens. Prachtige glooiende grashellingen met alpine vegetatie. We stoppen bij het viewpoint voor de Kiger Gorge. Een hele diepe, perfect u-vormige, groene kloof. Indrukwekkend. Steens Mountain heeft vier van deze enorme 'stream beds'. Deze 'gorges' (Kiger, Little Blitzen, Big Indian en Wildhorse) zijn uitgesleten in het harde basalt door gletsjers in de ijstijd.

Alvord Desert Overlook

De volgende stop is de Alvord Desert Overlook. We zijn nu heel hoog en kunnen vanaf dit punt Alvord Desert, waar we gisteren waren, prachtig zien van bovenaf. Wat een fantastisch uitzicht en wat is de natuur hier mooi. Er bloeien erg veel bloemetjes. Als we teruglopen naar de auto zien we drie antilopen over de heuvel naar ons kijken. Ze rennen snel weg (eigenlijk springen ze meer), maar wat een mooi gezicht was dat.

Wild Horse Lake

We rijden verder naar het punt waar je naar de summit kan lopen. Hier start ook de trail naar Wild Horse Lake dat we onder ons zien liggen. We beginnen aan deze trail, maar deze heeft zoveel losse steentjes en gaat langs zo'n steile afgrond, dat ik erg bang wordt voor uitglijden in de diepte. We keren om en doen een andere trail die hoog langs de ridge gaat. Veel minder eng en een prachtig uitzicht op het meer. Na deze trail lopen we nog een stuk omhoog naar de echte summit. Hier staan wat gebouwtjes, dus echt mooi is dat niet, maar het uitzicht naar alle kanten is spectaculair.

Hike naar Big Indian Gorge en Little Blitzen Gorge

We rijden de loop weer verder en stoppen bij een pull-out. Ik heb van internet een hike gedownload die hier begint. De two-gorges hike. We lunchen hier eerst en dan lopen we eerst de ene kant op, naar de rand van de Big Indian Gorge. We zoeken onze weg door de natuur m.b.v. een track in mijn wandel gps. De Big Indian Gorge is net als de Kiger Gorge een u-vormige kloof. Mooi! We lopen weer terug en gaan dan de andere richting op naar de Little Blitzen Gorge.

Ik heb alleen drie waypoints in mijn wandel gps, dus we zoeken dwars door de wildernis naar deze punten. Spannend en vermoeiend. Maar we komen uiteindelijk aan de rand van deze gorge. De kloof is heel diep en weer perfect in een u-vorm met enorme steile wanden. Ik durf niet te dicht bij de rand te komen. Van die enorme diepe afgrond krijg ik toch best een beetje de kriebels. Het is heel indrukwekkend. De natuur hier is ook mooi en groen, met beekjes en veel bloemen.

Terug bij de auto is het inmiddels kwart voor vier. We hebben vandaag 11 kilometer gewandeld, waarvan 6 kilometer dwars door de natuur, zonder pad. We rijden de loop verder en genieten vanuit de auto van de mooie uitzichten. Hier en daar steile afgronden. Om kwart over vijf zijn we weer veilig in Frenchglen. Daar tanken we de auto weer vol. We mogen het zelf doen, want de vrouw die de winkel runt is niet goed ter been.

Frenchglen Hotel

Ook vanavond schuiven we weer aan bij de gezamenlijke maaltijd in het hotel. Er zijn wat minder mensen dan gisteren. We zitten met twee andere stellen aan tafel en het is weer lekker en gezellig.

Na het eten lopen we nog een rondje door het dorp en gaan dan wat lezen, buiten op een bankje. Er is hier geen TV en geen WiFi. Er zijn veel vogels (haviken, kraaien, kwartels, gieren, kraanvogels, zilverreigers). Onze tafelgenoten komen ook nog langs met een verrekijker om vogels te spotten. We praten nog wat verder.

Morgen reizen we weer door. Steens Mountain vonden we ontzettend mooi en indrukwekkend. En toch zo rustig en onontdekt. We hebben wel begrepen dat de vaste bezoekers dat ook graag zo willen houden. 'Don't tell anyone' is de boodschap die we meekrijgen.