Dag 05 / Marble

Crystal Mill
Iets over zevenen gaan we op pad. Het plan is om te wandelen naar Crystal Mill. Vanaf de lodge een kleine 10 kilometer one way.

We lopen langs Beaver Lake richting Daniel's Hill. We worden gelijk flink op de proef gesteld. De heuvel is een klim van ruim 3 kilometer. Op de top splitst de weg. Rechtsaf gaat naar Crystal Mill. We lopen langs Lizard Lake en daarna gaat de weg steil naar beneden naar de snelstromende Crystal River. Het tweede deel van de hike is het prettigste lopen. Mooi en een stuk vlakker langs de Crystal River.

We komen op de heenweg geen andere hikers tegen en ook geen jeeps of ATV's. Heerlijk rustig. Iets over tien komen we bij Crystal Mill. Erg fotogeniek gelegen aan het water. Er is niemand. We houden hier een lange rustpauze en maken wat foto's. Wat een mooi en bijzonder plekje.

Crystal City
Daarna lopen we een klein stukje verder naar Crystal City. Een paar huisjes, een bookstore en de Crystal store. De bookstore is gesloten, de andere winkel is open. We lopen naar binnen. Een wat oudere vrouw begroet ons alleraardigst, en we praten wat met haar over de historie van de Mill (eigenlijk is het deel wat er nog staat het powerhouse). We kopen een petje en wat ansichtkaarten.

In de zomer wonen er ca. 10 mensen in Crystal City. O.a. om de bookstore en general store te runnen. Daarnaast zijn er een aantal cabins die worden verhuurd. Deze bijna ghost town is alleen te voet of met een echte jeep te bereiken.

We zien een picknicktafel en gaan daar wat eten. Dan komt er een vrouw op ons afgelopen. Debbie is co-owner van de cabins die worden verhuurd. Haar overgrootvader heeft destijds een deel van Crystal City en de Crystal Mill opgekocht. De huisjes zijn nog steeds van de familie en Debbie woont iedere zomer in Crystal City om de verhuur van de huisjes te regelen. De rest van het jaar woont ze in Austin, Texas. Ook haar zoon Luke (16) komt er even bijstaan. Ook hij is hier de hele zomer.

We zeggen tegen Debbie dat we even wachten tot de jeeps van Crystal Tours arriveren. Wellicht is er een mogelijkheid om met hen mee terug te rijden. Debbie belt dan heel spontaan naar Crystal Tours om dit alvast te vragen. Helaas blijkt dat het niet mogelijk is. De twee jeeps die langskomen zitten al vol. We praten een hele tijd met Debbie over de historie van, en het leven in Crystal. Daarna beginnen we aan de terugweg.

ATV
Als we alweer een paar kilometer onderweg zijn stopt er een jeep naast ons. De man vraagt ons joviaal of we een lift willen. Dat komt wel heel mooi uit, want de weg begint net flink te stijgen. De extroverte man (G.P. uit Baton Rouge, Louisiana) vertelt dat hij zijn family heeft afgezet bij een trailhead en heeft afgesproken ze later weer op te halen. Terwijl zij wandelen rijdt hij lekker in zijn gehuurde ATV rond. Hij heeft hoofdpijn en vraagt of we Tylenol of iets soortgelijks bij ons hebben. Dat hebben we helaas niet. We vragen hoe hij aan zijn hoofdpijn komt. Hij zegt dat hij teveel heeft gedronken. Maar hij weet er wel wat op en opent vervolgens een flesje bier. Hij doet dit precies op de plaats waar een autowrak in het ravijn ligt. Debbie had ons al verteld dat daar meer dan 20 jaar geleden een stel is verongelukt. De vrouw overleefde het niet.

Wij vertellen dit verhaal aan G.P. die even uitstapt om in het ravijn het autowrak te bekijken. Vervolgens rijdt hij weer vrolijk verder langs de afgrond. Met een flesje bier in zijn ene hand, het stuur in zijn andere hand en flink wat verhalen vertellend. Maar gelukkig brengt hij ons toch veilig naar de top van Daniel's Hill. We nemen zeer hartelijk afscheid van hem en lopen dan de laatste kilometers (down hill) weer terug naar de Lodge.

BBQ
Chris zet de BBQ in elkaar die we bij de Walmart hebben gekocht. We zitten lekker buiten op de porch voor onze kamer. Rond half vijf gaan we BBQ-en. We vragen aan de vrouw die naast ons in de lodge logeert of ze last heeft van de rook. We raken aan de praat. Ze komt uit Zweden maar woont in Amerika. Iedere zomer is ze in Marble vanwege het Marble Symposium. Een grote groep beeldhouwers is tijdens dit symposium beelden van marble (marmer) aan het maken. Ze zegt dat we beslist even moeten gaan kijken daar.

Marble Symposium
Na de BBQ rijden we naar dit symposium. Op een groot terrein staan tussen de bomen allemaal partytentjes waar artiesten aan het werk zijn om uit marmer beelden te hakken en slijpen. Sommige nog in de beginfase, anderen ver gevorderd. Veel stof, maar leuk om te zien.

We rijden nog even door de straatjes van Marble. In de lodge kopen we nog een boekje over de geschiedenis van Crystal City. Daarna nog wat lezen buiten.