• header2014 crestedbutte

Dag 07 / Crested Butte

Het heeft heel hard geregend vannacht. Als we 's morgens uit het raam kijken is het grijs. Crested Butte ligt onder een dik wolkenpak. We staan wat later op en ontbijten om ca. 8 uur. Prima verzorgd. Cristiana Guesthaus bevalt ons bijzonder goed.

Vandaag willen we weer een mooie wandeling maken. Aanvankelijk dacht ik aan een deel van de West Maroon Trail, maar omdat het zo hard heeft geregend ben ik bang dat de trailhead met een rental car lastig te bereiken is. Gisteren hadden we al een auto brokken zien maken door de steile diepe geul vol met water ter hoogte van Rustler Gulch. Bij de auto's die er wel doorheen kwamen stond het water tot aan de bovenkant van de wielen. We willen liever het risico niet nemen.

Scarp Ridge
Ik zoek op internet naar een alternatief en stuit op de hike naar Scarp Ridge. De beschrijving klinkt goed. De trail begint op ruim 3200 m hoogte in de buurt van Irwin Lake, nog geen half uurtje rijden van Crested Butte. Bij Irwin Lake waren we gisteren ook al even.

Inmiddels zien we ook al wat blauwe lucht tussen de wolken door, dus we vertrekken naar Irwin Lake waar we rond 10 uur zijn. We rijden voorbij de campground en parkeren de auto in de buurt van een gebouw met solar platen op het dak. Vooral in het begin is het nog even twijfelen of we de juiste route volgen, omdat we nogal wat stickers tegenkomen met 'Private Property'. Op een bouwvallig gebouwtje en een verlaten RV na, zien we echter niet veel property. We zitten dan ook op het goede pad.

We volgen een breder pad tot aan een klein meertje met smeltwater. We stijgen continu. Op deze hoogte (en op onze leeftijd natuurlijk) behoorlijk inspannend. Maar het is hier weer heel mooi. Bij het meertje raken we het pad kwijt. Er ligt hier nog veel sneeuw en we lopen op goed geluk dwars door de sneeuwvelden. Wel prachtig hier met besneeuwde bergen en heel erg veel witte bloemen (Mountain Marsh Marigold) die erg goed groeien in het vochtige gebied vol smeltwater.

In de verte zien we de ridge en het pad ernaar toe, dus zoeken we de makkelijkste weg door de bloemetjes en de sneeuwvelden en pikken het pad weer op. Nog een steile klim. Heel wat puffen, maar dan zijn we boven! En wat een beloning! Een fantastisch uitzicht op de ridge en op een vallei met daarachter heel veel bergen. We herkennen zelfs de Maroon Bells in de verte.

We lopen nog een deel van de ridge en zien ver onder ons een mooi blauw meer met ijs. Op het hoogste punt zijn we op 3650 meter hoog!

We lunchen op de ridge en gaan na enige tijd weer terug. Rond 3 uur zijn we weer bij de auto. Terug in het guesthouse drinken we een kop thee en gaan wat internetten. We lezen dat er een vliegtuig is neergeschoten en dat er heel veel nederlanders zijn omgekomen. Wat vreselijk. We zijn er helemaal ontdaan van.

We gaan daarna toch maar wat lopen in Crested Butte. Wat een enorm gezellig plaatsje is dit. We bezoeken het Crested Butte Mountain Heritage Museum. Altijd leuk die kleine lokale museumpjes. Rond zessen eten we een lekkere pizza in de Brick Oven Pizzeria.