Dag 16 / Field

Lake O'Hara
Vandaag hebben we de wekker gezet. We gaan naar Lake O'Hara en willen natuurlijk niet de bus missen, waarvoor ik drie maanden van tevoren kaartjes heb gereserveerd. We zijn iets voor achten op het parkeerterrein van de bus naar Lake O'Hara. De oude schoolbus vertrekt om half negen en brengt ons via een dirtroad naar het elf kilometer verder gelegen Lake O'Hara.

Lake Oesa
Het is bewolkt met kans op regen. Voorlopig is het nog droog en we lopen via het prachtige blauwe Lake O'Hara naar Lake Oesa. Aanvankelijk over een makkelijk pad, maar gaandeweg klimmen we toch flink omhoog en is het flink klauteren over grote stenen. Lake Oesa is geweldig mooi. Hoge bergen met veel sneeuw vormen het decor. Wonderschoon.

Yukness Ledges
Vanaf Lake Oesa klimmen we nog verder omhoog. Hier wordt de trail lastig. Grote blokken steen waar we overheen klauteren met steile afgronden. Na een tijdje wordt het pad weer wat makkelijker. We lopen langs de bergwand op een richel (Yukness Ledges). Goed opletten dus. We lunchen op tijd, dat houdt ons scherp. We genieten intussen van enkele pika's die enorm beweeglijk zijn en daardoor lastig te fotograferen.

Lake Opabin
Als we weer dalen van de ridge zijn er weer de nodige grote blokken steen te overwinnen. Dan komen we weer op een makkelijker pad naar Lake Opabin. Ook alweer zo'n mooi meer. Vlakbij is een marmot enorm fanatiek gras aan het verzamelen aan de rand van het pad. Hij kijkt ons even aan, maar gaat dan gewoon verder. Grappige beesten zijn die marmotten toch. Best groot en harig. Bijna het formaat van een klein hondje.

Lake Mary
Als we weer richting Lake O'Hara lopen begint het flink te regenen. De trail wordt behoorlijk glad op sommige steile plaatsen. Gelukkig duurt de regen niet heel lang. We maken wat omweggetjes via Opabin Prospect (prachtig uitzicht op Lake O'Hara) en Lake Mary. Mooie natuur hier ook. Heel veel witte en soms ook gele en roze heideplanten die bloeien.

Om vier uur zijn we weer terug in de shelter. We hebben dan 12,5 kilometer gelopen. We drinken een kop thee daar en gaan om half vijf met de bus voldaan weer terug naar de parkeerplaats. Mooi hoor Lake O'Hara en omgeving!

Emerald Lake
Daarna rijden we nog even naar Emerald Lake. We nemen een kijkje bij dit mooie meer en praten daarna nog met een stel dat van de berg afkomt en een flinke hike heeft gemaakt. Het is een ouder stel met ouderwetse rugzakken met een extern aluminium frame.

's Avonds eten we in de Truffle Pigs in Field. Een goed restaurant met creatieve recepten. Ze zijn onze bestellling kwijt geraakt en we moeten heel erg lang wachten. Ze bieden ons daarom onze maaltijd gratis aan. Chris laat nog wel een flinke tip achter, maar zo zijn we toch goedkoop uit. We kopen nog een stuk carrot cake bij cafe The Siding, dat we bij een kop thee in ons guesthouse opeten.

(Gereden: < 20 km / Overnachting:Ā Wildflower Guesthouse, Field)