Dag 19 / Jasper

Maligne Lake
Steil, steiler, steilst. De hike van vandaag was het steilst. Maar laten we bij het begin beginnen. We staan weer vroeg op en om kwart voor acht rijden we van Jasper naar Maligne Lake. Een rit van zo'n 45 kilometer. We zijn nog vroeg en het is erg rustig, Onderweg zien we twee elks langs de weg. Verder nog een zwarte beer die voor ons de weg oversteekt. We stoppen ook op een plek waar meerdere auto's stilstaan en zien nog net een zwarte beer tussen de bomen verdwijnen. We rijden via Medicine Lake naar Maligne Lake waar we de auto parkeren op de parkeerplaats bij de trailhead van de Opal Hills Loop.

Hike Opal Hills Loop
Om iets voor negenen beginnen we aan de hike: de Opal Hills Loop. Dit blijkt al snel de steilste hike die we tot nu toe hebben gedaan. We kruipen door het bos omhoog. Soms voetje voor voetje, zo steil is het. Af en toe op adem komen en dan weer verder. Gelukkig is het zo vroeg nog koel. We doen de loop tegen de klok in. We moeten daardoor nog wat verder steil omhoog, maar zijn ook eerder uit de bossen. Op dit punt zijn we bijna 500 meter hoger dan het beginpunt

Nu komt het mooiste deel van de hike. Vanuit de loop lopen diverse zijtrails. De eerste zijtrail loopt hoog boven Maligne Lake. We hebben hier een prachtig uitzicht op het meer en op de Bald Hills en de achterliggende bergtoppen. Heel mooi. We pauzeren hier een tijdje.

Daarna de volgende zijtrail. Deze gaat nog eens een extra 100 meter omhoog. Ook weer een mooi uitzicht op Maligne Lake en rondom op alle bergtoppen. Op deze ridge waait het behoorlijk hard en is het koud.

We keren terug naar de loop. Het pad gaat nu door meadows. Grasland met veel lage struiken. En een hoop bloemetjes. Vooral veel yellow paintbrush, maar ook rosy paintbrush. Ook weer een aantal bloemetjes die we nog niet eerder hadden gezien, waaronder blauwe glimmende bloemetjes (Inky Gentian / Gentiana glauca). Klein en heel apart.  Ook hier houden we een rustpauze om wat te lunchen en te genieten van de omgeving. In onze suite hadden we vanmorgen wat stokbrood belegd en meegenomen.

Na de mooie meadows duiken we het bos weer in voor de terugweg. We komen nu een aantal tegenliggers tegen. Zonder uitzondering vragen ze allemaal of het de moeite waard was. Dat is wel grappig bij zo'n zware hike. Als je zoveel moeite doet, moet de beloning ook groot zijn. We stellen ze gerust dat het absoluut de moeite waard is. Mooie meadows en een prachtig uitzicht op Maligne Lake!

Om half twee zijn we weer terug bij de auto. We hebben dan bijna 11 kilometer gelopen met een hoogteverschil van 600 meter. We doen onze wandelstokken en rugzakken in de auto en wandelen daarna naar de oever van Maligne Lake. Daar is een eetgelegenheid waar we thee met wat lekkers bestellen. Heerlijk even uitrusten en kijken naar de bootjes op het water. We lopen nog een klein stukje langs het meer en vertrekken om drie uur weer naar Jasper. Het is nu warm: 25 graden Celsius.

In onze suite gaan we eerst even douchen en luieren. Daarna lekker uit eten bij Fiddle River Restaurant. Wel iets duurder dan we normaal doen, maar het eten is er overheerlijk!

(Gereden: 90 km / Overnachting: 105 Patricia Street, Jasper)