Dag 05 / Oberstdorf

We zijn om half negen weer op pad. Het plan is om te wandelen naar het Oytal en daar te bekijken hoe ver we door willen lopen. We lopen vanuit ons appartement een stukje voorbij de brug over de Trettach en klimmen daar over een bospad naar de weg die naar het Oytal voert. Het is hier heerlijk wandelen. Een heel rustig licht stijgend asfaltweggetje. Als we in de buurt komen van het Oytalhaus zijn er links en rechts van de weg statige bomenrijen. Omdat het Oytalhaus nog gesloten is houden we de eerste stop een stukje verder, in Gutenalpe.

Na deze stop gaat het veel steiler omhoog. We passeren een mooie waterval en zien bijzondere lelies langs de weg. Er zijn hier ook veel fietsers. We komen nu in de buurt van Käseralpe. Het is hier prachtig. Een ruige en groene hoogvlakte vol bloemetjes omringd door grillige bergtoppen. We zijn om twaalf uur in de Käseralpe en delen een Brotzeitplatte.

We hebben nu 13 km gelopen en zijn 500 meter gestegen. We kunnen hier terugkeren of nog verder klimmen naar de Älpelesattel en aan de andere kant van de berg weer afdalen voor een loop hike. We gaan voor het laatste in de veronderstelling dat we al bijna op de helft zijn.

We verkijken ons dan toch wel een beetje op het hoogteverschil. De klim over de Älpelesattel (nog 450 meter verder omhoog) is steil en zwaar. Wel prachtige uitzichten. De afdaling daarna is ook erg steil en vereist veel concentratie. Wandelstokken zijn hier echt een noodzaak. Wat wel erg fijn is is dat er geregeld berghutten zijn waar je wat kunt eten en drinken. Als we afdalen zien we ver onder ons de rode parasolletjes van Dietersbach Alpe al op ons wachten. Ook hier weer een stop met thee en gebak.

Het is nu half vier en volgens de bordjes is het dan nog drie uur naar Oberstdorf. Eerst een aantal kilometers over een makkelijk gravel weggetje. Na het pittoreske gehucht Gerstruben volgt weer een lastige steile afdaling door het bos. Tenslotte de laatste kilometers langs de Trettach over gemakkelijke weggetjes.

Terug in Oberstdorf lopen we direct naar Oberstdorfer Einkehr waar we eergisteren ook goed aten. Ook nu is het prima. We hebben volgens de Garmin 28 km gelopen met 950 meter hoogteverschil. We zijn trots op onszelf dat we deze Älpelesattel loop hebben volbracht.