• header5

Dag 13 / Matrei in Osttirol

Thuis had ik al beschrijvingen van verschillende wandelingen in de omgeving uitgeprint en ook vanmorgen kijken we welke wandeling geschikt is voor vandaag. Het wordt een koude dag, maximaal 16 graden en het regent. We kiezen de wandeling naar de Dorfersee. De wandeling heeft een hoogteverschil van ongeveer 500 meter en halverwege komen we langs de berghut Kalser Tauernhaus, waar we wat kunnen eten en drinken.

Het is een een half uurtje rijden naar de parkeerplaats bij hotel Taurerwirt voorbij het dorpje Kals op 1500 meter hoogte. Hier begint de eandeling. We lopen op een landweggetje naast het wilde riviertje de Dorferbach. Het eerste deel voert door een diepe indrukwekkende kloof. Daarna lopen we door het mooie groene Dorfertal met her en der wat oude boerderijen. En natuurlijk koeien met bellen. Het regent, maar we hebben allebei een goede regenjas en een wandelregenbroek, dus we kunnen er tegen. Heel af en toe komt er een voorzichtig zonnetje door. Het loopt hier prettig op het brede pad. De omgeving is prachtig. We zien indrukwekkende watervallen langs de bergwanden.

Na een uurtje of twee komen we bij het Kalser Tauernhaus. Even opwarmen met een een kop thee en apfelstrudel. Een leuke stop in dit gure, regenachtige weer.

Daarna lopen we weer verder. Het landweggetje gaat over in een pad door een prachtig larix bos. Daarna gaan we steiler omhoog en het wordt rotsachtiger. Het waait ook steeds harder; het wordt echt koud nu. Vlakbij het meer moeten we echt klauteren over de natte, gladde stenen. Mijn handen zijn ijskoud van de harde wind, maar we zijn nu zo dichtbij dat we nog even doorploeteren om het meertje in zijn geheel te zien. Het is prachtig gelegen. Echt een bergmeertje. Met zulke koude vingers kost het wel wat moeite om een paar fotootjes te maken. We blijven niet lang.

Op de terugweg maken we opnieuw een stop bij het Kalser Tauernhaus. Even de natte spullen uit en lekker genieten van een warme lunch. Daarna lopen we over het makkelijke landweggetje bergafwaarts vrij vlot weer terug naar de auto. We hebben dan ruim 22 km op de Garmin staan. Iets over vier zijn we weer terug in ons appartement.

’s Avonds lopen we in Matrei naar het italiaanse restaurant Saluti. Het is er druk, maar we kunnen er nog terecht. We delen er een verrassend lekkere pizza en een salade. Omdat het allemaal zo lekker is nemen we ook nog een uitstekend smakend dessert.