Dag 09 / Alpbach

Vandaag onze laatste volle dag in Alpbach. We rijden om negen uur naar de vlakbij gelegen Wiederbergerhornbahn. Bij het appartement hebben we twee pasjes gekregen voor de kabelbaan, dus we hoeven geen kaartjes te kopen. Het is niet druk, we kunnen gelijk instappen. Als we weer uitstappen zijn we op 1815 meter hoogte. We klimmen dan nog 300 meter verder omhoog naar de top van de gelijknamige berg op 2127 meter hoogte. Een steil pad. Er staat een groot kruis op de top. Mooie uitzochten rondom. In de verte zien we nog hogere bergen met veel sneeuw.

We dalen aan de andere kant van de Wiederbergerhorn weer af en vervolgens onze wandeling een paar kilometer over de bergkam. Mooi! Een andere wandelaarster wenkt ons en wijst enthousiast naar een birkhühn (korhoen) met kleintjes. Ze vertelt er hele verhalen over. We begrijpen niet alles, maar wel dat dit een vrouwtje is, want ze is bruin en de hanen zijn zwart. Even later komen we bij een splitsing. Linksaf gaat een paadje de berg weer af naar Inneralpbach. Twee uur volgens het bordje, maar wij doen er wel een uur langer over. De afdaling is steil, we lopen voorzichtig. We zijn hier zo goed als alleen en overal om ons heen de prachtig bloeiende roze alpenroos op de berghelling. De plant lijkt sterk op een azalea.

We komen deze keer geen berghut tegen waar we wat kunnen eten, dus we llopen deze tocht op wat fruit en een mueslireep. Eenmaal in Inneralpbach hebben we onze hoop gevestigd op restaurant Zirmalm waar we eergisteren ook waren, maar helaas: maandag is ruhetag.

Vanuit Inneralpbach moeten we weer zien terug te komen bij de auto. Deze staat zeker vier kilometer lopen bij het dalstation van de Wiederbergerhornbahn. We lopen een stukje in de richting en komen dan de bushalte tegen. De bus komt pas over twintig minuten, dus we lopen nog twee haltes verder. Daar wachten we op de bus die dan vrij snel komt. We hebben 14 kilometer gelopen, 400 meter omhoog en 1300 meter naar beneden.

Om vier uur zijn we weer bij de auto. We rijden naar de Spar voor wat boodschappen. In het appartement eten we wat fruit en brood. Later op de avond gaan we nog wat eten bij restaurant Berghof. Maar dat valt tegen. Alles is overcooked. Vooral het visgerecht is belabberd.