Dag 03 / Pinedale - Dubois

We vertrekken om 7 am uit Pinedale. Op weg naar de trailhead bij Green River Lakes, 52 mijl ten noorden van Pinedale. Bijna de helft daarvan is een gravelroad en daar doen we lang over. De weg is in een matige conditie en we moeten flink opletten voor hobbels en kuilen. Maar de omgeving is prachtig. We rijden langs de brede snelstromende Green River door meadows vol bloemen en lage struiken. Op de achtergrond beboste hellingen en af en toe zien we een glimp van de besneeuwde toppen van de Wind River Range. Om half negen zijn we bij de trailhead.

Hike Green River Lakes

We volgen een bordje naar de Lakeside trail, want we willen rond Green River Lake wandelen. We komen uit op een pad aan de westzijde van het meer en lopen naar het zuiden. Vlakbij de trailhead zien we al een glimp van de karakteristieke Square Top Mountain. Mooi! We lopen door het bos 5 kilometer naar de andere kant van het meer. Veel bloemen, heel veel muggen en weinig uitzichten. We moeten de nodige stroompjes oversteken en de wandelstokken zijn hier handig. Dan komen we uit het bos in een prachtige meadow vol bloemen en steeds beter zicht op Square Top Mountain. Schitterend hier en we zijn nog niemand tegengekomen. Mooie plek voor een pauze met wat fruit. Daarna lopen aan de oostkant weer terug. Dit is een prachtig deel. Steeds zicht op het meer, volop bloemetjes en als we ons omdraaien een fantastisch uitzicht op Square Top Mountain en de omliggende besneeuwde toppen. Achteraf was het handiger geweest om de loop andersom te lopen. Maar ook nu is het een schitterende hike. Gewoon vaak achterom kijken. Vooruit is het uitzicht overigens ook helemaal niet verkeerd. Af en toe komen we wat anderen tegen. Terug bij de auto (kwart over twaalf) hebben we 10,5 kilometer gelopen. Een buitengewoon mooie, rustige trail met weinig hoogteverschil.

We rjden weer terug over de gravelroad. We hebben de 4WD knop ontdekt en hebben de indruk dat de auto nu prettiger rijdt. We lunchen op een paar grote stenen aan de oever van de Green River en rijden verder naar de splitsing met de Union Pass Road.

Union Pass

Hier hebben we de keuze. Ons volgende logeeradres is in de buurt van Dubois. Bijna 125 mijl via asfaltwegen of 50 mijl via de onverharde Union Pass. Na flink twijfelen besluiten we om te proberen om via de Union Pass te rijden. We hebben gisteren een man gesproken in Pinedale die de weg zelf had gereden. Bij droog weer was het volgens hem te doen met een all wheel drive SUV. En de auto rijdt uitstekend in de 4WD stand.

Chris manoevreert de auto uitstekend over de op sommige plaatsen echt slechte gravel road. Vooral aan de zijde van Pinedale zitten er hele stenige stukken tussen en af en toe flink washboard. Maar wat een prachtige omgeving en views. Schitterende uitzichten op meadows vol met stroompjes en waterpoeltjes. Alles staat in bloei. Velden vol met lupines, gemengd met gele en witte bloemetjes. Soms weer de rode paintbrush ertussen. En uitzicht op de bergen met sneeuw op de toppen. Koeien onderweg en natuurlijk weer veel pronghorns en ontelbaar veel chipmunkjes. De spannende momenten meer dan waard. Zo genieten is dit! En de weg wordt ook steeds beter. Vooral de laatste mijlen voor Dubois zijn prima en vlot te rijden. We komen vrijwel niemand tegen, behalve een paar locals in pickup trucks.

Om kwart voor vier komen we aan bij de Lava Mountain Lodge. We worden vriendelijk ontvangen. Ze excuseren zich dat het restaurant is gesloten wegens gebrek aan personeel. Ze kunnen geen amerikanen krijgen voor de keuken. Tijdelijke krachten uit het buitenland willen ze liever niet vanwege de enorme berg aan papierwerk om dat te regelen. Het motel is duur (140 dollar) voor wat ze bieden. Prima kamer, maar geen koelkast, geen airco, geen ventilator en geen ontbijt. Wel een kleine general store.

Dubois

Na een kop thee rijden we naar Dubois. We waren hier eerder in 2016. Een leuk western plaatsje. We eten er lekker in het drukbezochte, gezellige Cowboy Café.