• 2018 header7

Dag 11 / Virgelle - East Glacier

Virgelle Mercantile

We zijn rond 6.30 am wakker. Het is heerlijk stil om ons heen. Het ochtendzonnetje schijnt op de veranda van ons huisje. We lezen een boekje en internetten wat. We hebben de tijd, want we krijgen om 8 am een ontbijtje van Don in de Virgelle Mercantile (de woonkamer achter de winkel).

Het ontbijt is overheerlijk, veel te veel en gezellig. Dutch pancakes (heerlijk luchtig van soesjesdeeg), minihamburgertjes en scrambled eggs. We praten met Don over zijn herinneringen aan het Montana van vroeger, zijn jaren als apotheker en zijn beslissing om de Virgelle Mercantile te kopen en uit te baten. Een interessante man. En een bijzonder logeeradres waar je nog wel eens terug zou willen komen.

Fort Benton

We rijden vandaag eerst naar het plaatsje Fort Benton. Onderweg nog een korte stop bij een verlaten schoolgebouwtje. Fort Benton was een heel levendig stadje in de tijd dat er nog geen spoorweg was. Door de ligging aan de Missouri River was het goed per boot bereikbaar (platte boten, zonder kiel) en werd er veel handel gedreven.

We bezoeken in Fort Benton het Upper Missouri River Breaks Interpretive Center. Daarna lopen we langs de rivier. Aan de oever van de rivier staan borden met uitleg over de geschiedenis van het plaatsje. Ook is er een prachtig standbeeld van Lewis & Clark (en de indiaanse vrouw Sacagawea). En een standbeeld van Shep, de trouwe herdershond, waarvan het verhaal gaat dat hij jaren na de dood van zijn baasje trouw op het station wachtte op zijn terugkeer.

Bij het Visitor Center raken we in gesprek met de vrijwilliger die er dienst heeft. Een retired apotheker die toevallig ook Don goed kent. Op zijn aanraden bezoeken we ook nog het leuke lokale museum en het fort.

In het fort hebben we opnieuw een leuk gesprek. Dit keer met de imposante beheerder, die zo kan doorgaan voor een fur trader, met zijn lange haren, baard en hippie-achtige kleding. Hij was ooit met een nederlandse vrouw getrouwd en woonde toen nabij Maastricht. Ook deze man blijkt Don te kennen. Grappig. De man komt een paar keer opduiken en verder kletsen als we het fort bekijken.

East Glacier Park Village

Het is al bijna half twee als we het leuke plaatsje Fort Benton verlaten. We rijden naar de Walmart in Great Falls voor wat boodschappen. Great Falls en de nabije omgeving zien er onaantrekkelijk uit. Daarna rijden we naar East Glacier Park Village. Naarmate we verder weg zijn van Great Falls wordt het weer mooier en groener en zien we de Rocky Mountains in de verte opdoemen.

East Glacier Park Village is niet meer dan een klein dorp bestaande uit motels en horeca ondernemingen aan de zuidoost zijde van Glacier NP. We hebben een prettige kamer in het Mountain Pine Motel.

Om 6 pm gaan we eten bij Firebrand Food and Ale. Het ligt een stuk buiten het dorp en is geliefd bij locals. We eten er lekker. Aanrader!

Als we op de kamer nog wat TV kijken (Fox News is de enige ‘nieuws’ zender die we kunnen vinden) begint er iets te piepen in de kamer. Iedere paar minuten een kort piepje. We denken dat het de magnetron is en trekken de stekker eruit. Helpt niet. Dan de stekker van de koelkast eruit. Helpt niet. Dan de TV. Ook niet. Chris denkt nog even dat het een dier is en kijkt in alle hoeken en gaten. Ineens valt mijn oog op de brandmelder. En dat blijkt de boosdoener. Een nieuwe batterij verhelpt het probleem. Gelukkig toch geen eng beest, ha ha.