Dag 12 / East Glacier

Vandaag hebben we een prachtige ‘strenuous’ hike gedaan. De Dawson Pass en Pitamakan Pass Loop.

Hike Dawson Pass en Pitamakan Pass Loop

De wekker gaat om 6 am, zodat we vroeg kunnen beginnen. Rond 7 am zijn we in de buurt van de trailhead, maar daar is het nog even zoeken naar de brug waar we over moeten lopen om echt te beginnen. Kwart over 7 starten we. Eigenlijk had ik willen beginnen met de Pitamakan Pass (minder steil), maar ik let niet goed op en we lopen de loop daardoor in omgekeerde richting.

We lopen eerst door het bos langs het mooie Two Medicine Lake. Als we aan de kop van het meer komen gaan we steeds meer omhoog richting Dawson Pass. Aanvankelijk door bos, daarna boven de boomgrens. Mooi hier, maar ook een hele zware klim. Ineens zien we heel veel bighorn sheep. Ze steken een voor een een sneeuwveld over. Mooi gezicht! In de buurt van de bighorn sheep houden we een eerste korte pauze. Even op adem komen. Dan nog een stuk omhoog. Zwaar hoor. Boven ons zien we de ridge waar we naar toe gaan. Onder ons zien we Two Medicine Lake en Noname Lake. Ook steeds meer marmotten die nieuwsgierig komen kijken. En dan zijn we op de Dawson Pass (ca. 11.15 am). Fantastisch! Wat een views. Overal bergtoppen om ons heen en onder ons de vallei met meren. Ineens is de energie weer terug! Dit is de ultieme beloning voor al het geploeter.

Nu komt komt het beste deel van de hike. We blijven wel 5 kilometer hoog langs de ridge lopen. Spannend, want links van ons steeds diepe afgronden. Het waait heel hard. Gelukkig worden we tegen de berg geblazen en niet de afgrond in. De uitzichten zijn schitterend. We lopen heel hoog en zien alle bergtoppen van het zuidelijk deel van Glacier Park. Onder ons diepe valleien met riviertjes en meren. Heel fraai. We lopen van de Dawson Pass naar de Pitamakan Pass. Onderweg af en toe een praatje met andere hikers. We komen sommigen meerdere keren tegen. Ook af en toe een korte stop om wat te eten en te genieten van de views. Het is zoeken naar plekjes waar we wat uit de wind zitten. Gelukkig is het niet koud.

Na de Pitamakan Pass (ca. 1.45 pm) dalen we weer. Prettig om ook weer wat bloemetjes te zien. En de views zijn nog steeds prachtig. Dan volgt er een langer deel door het bos. Ook heel welkom na alle zon. Na het bos volgt een prachtig stukje door meadows. De laatste kilometers zijn zwaar. We voelen onze voeten nu en zijn helemaal moe van het omhoog en omlaag lopen, de harde wind op de ridge, de zon en de concentratie die je moet opbrengen. Ik ga een keer onderuit, omdat ik niet meer goed oplet en struikel over een steen.

En dan zien we in de verte de brug waar we zijn begonnen. We zijn er weer! Het is 6.15 pm. We hebben er 11 uur over gedaan. Op de Garmin staat 29,5 km. En een hoogteverschil van ruim 1100 meter. Zwaar, maar wat een super hike. Heel cool dat we het hebben volbracht.

We douchen in ons motel en gaan daarna eten bij het zelfde cafeetje als gisteren, Firebrand Food and Ale. De hamburger en de fish and chips smaken na de lange wandeling uitstekend!