• header brush creek

Dag 06 / Crested Butte - Delta

Kebler Pass

De dagen in Crested Butte zijn omgevlogen. Wat een heerlijke plaats en een prachtige omgeving. Vandaag reizen we verder naar het westen via de Kebler Pass naar de plaats Delta, ook nog gelegen in Colorado.

We zijn nog maar net op de Kebler Pass of we zien een vos (red fox) op een steen zitten naast de kant van de weg. Het lijkt alsof hij aan het genieten is van de zon op deze koude morgen. We kunnen niet snel stoppen voor de foto, dus ik heb alleen zijn staart, terwijl hij zich uit de voeten maakt.

We rijden verder en al snel zien we weer een vos. Wederom te laat voor een foto, maar wel erg leuk.

Hike Beckwith Pass

Daarna spotten we nog zes herten, waaronder een baby hertje, voordat we bij de Cliff Creek Trailhead zijn. Hier begint de hike naar Beckwith Pass. Net als alle andere hikes die we in de omgeving van Crested Butte hebben gedaan staat ook deze beschreven op de Crested Butte Hiking Guide.

De wandeling begint op 2700 meter hoogte. We lopen door een mooi aspen bos naar boven. De plantengroei is uitbundig. We lopen soms tot ons middel in het groen en de bloemen. Al snel worden bossen afgewisseld met frisgroene weides die uitbundig gevuld zijn met de mooiste bloemen. Vooral zonnebloem, vlas, lupine, yellow paintbrush en sky pilot. Hier en daar ook colorado columbine en scarlet gilia. Als we hoger komen maken de aspen plaats voor gigantische coniferen. En dit alles tegen het decor van de bergen: the hills are alive with the sound of music!

Het is ruim 4 km lopen en 300 meter stijgen naar Beckwith Pass, het hoogste punt van de trail. We zijn er alleen en hebben rondom uitzicht op het prachtige berglandschap. We eten hier wat en lopen via hetzelfde pad weer terug. Op de heenweg waren we niemand tegengekomen. Op de terugweg komen ons wat andere groepjes tegemoet. Sommigen te paard, maar de meesten met de benenwagen. Op deze rustige trails groet iedereen elkaar en komt het vaak tot een gesprekje. Het zijn ook de rustmomentjes tijdens het klimmen en dalen.

Om kwart over twaalf zijn we weer bij de auto. We rijden verder op de mooie Kebler Pass door de aspen bossen naar de 133. Dan eerst door coal mining gebied. Daarna zien we ook veel kwekerijen en fruittelers. De bergen verdwijnen, de omgeving wordt droger en de temperatuur loopt op. Vlak voor Delta zien we vanuit de auto de Adobe Badlands. Een bizar grijs-geel landschap dat er nogal onaards en droog uitziet. Het schijnt een walhalla te zijn voor liefhebbers van off-road rijden.

Delta

In Delta doen we boodschappen bij de Safeway en de Walmart. Daarna rijden we naar het Riverwood Motel waar we 1 nacht blijven. Achter het motel ligt een grasveld direct aan de Gunnison River. Er is een picknicktafel en we kunnen gebruik maken van de gas-bbq van het motel. We hebben de spullen ervoor gekocht, dus de rest van de middag zitten we lekker buiten. Ondertussen draai ik een wasje in de coin laundry op het terrein.

Bevers

Later op de avond lopen we nog even naar de rivier. Splash! Het lijkt alsof iemand in het water springt. Dan zien we het. Het is een bever, boos dat we zijn rust verstoren. Hij geeft met zijn staart klappen op het water om ons te intimideren. Even verder zwemt een tweede bever.

Overnachting: Riverwood Inn

Wildlife: 2 vossen, 6 herten, 2 bevers

Weer: zonnig, briesje, rond 20C in de bergen, max. 36C in Delta.