• header brush creek

Dag 17 / Yellowstone

Het is weer koud als we wakker worden. Chris zet zelfs even de kachel aan in onze cabin. We weten dat de kou maar van korte duur is. De hele vakantie hebben we al stralend weer. Nauwelijks een drupje regen gezien.

We ontbijten met wat cornflakes op de kamer, pakken onze spullen weer in en drinken in de Old Faithful Lodge nog een beker thee met uitzicht op een uitbarsting van de beroemde Old Faithful (goede timing).

Midway Geyser Basin

We rijden eerst naar het Midway Geyser Basin. Dit basin hebben we tijdens onze vorige bezoeken alleen vanaf een heuvel gezien. De grote attractie is de Grand Prismatic Spring, die van boven zo prachtig blauw is, omringd door een oranje rand veroorzaakt door micro-organismen. Vanaf de boardwalk is het heel anders. Zeker omdat het 's morgens nog zo koud is zien we een enorme hoeveelheid stoom boven de spring. Van de spring zelf zien we daarom weinig. Toch een indrukwekkend gezicht.

Er zijn ook al enkele bussen met Aziatische toeristen. Die werken in hoog tempo alle highlights van het park af. Ik vind ze wel grappig. Zelfs de kleintjes lopen met selfiesticks. De mannen hebben vaak indrukwekkende camera's met enorme toeters van lenzen op hun buik. De dames maken foto's met hun telefoons of tablets. Vaak al op het moment dat ze de bus uitkomen beginnen ze te knippen. Ze hebben dan nog niets gezien.

We rijden weer verder naar het noorden. Iets voorbij Artist Paintpots is er een opstopping. Een zwarte beer tussen de bomen. We kunnen niet echt stoppen, dus snel een fotootje vanuit de auto. We hebben hem beter gezien dan de foto doet vermoeden. Heel leuk, onze eerste beer van deze vakantie.

Bij Madison Junction slaan we af richting de Grand Canyon of the Yellowstone. Er loopt een bison midden op de weg zo het kruispunt op. Trekt zich nergens wat van aan. We moeten allemaal wachten tot hij voorbij is.

Hike Clear Lake, Lily Pad Lake, Point Sublime, Artist Point

We parkeren de auto bij de Wapiti Lake Trailhead. Eerst lopen we via een mooie groene weide naar Clear Lake. In de weide ligt een slapende bison. Hij heeft zijn ogen dicht en reageert nergens op. Die beesten hebben best een aardig leven in Yellowstone. Clear Lake heeft een blauwe kleur en ruikt naar waterstofsulfide. Daarna lopen we door een gebied met thermische activiteit naar Lily Pad Lake. We zien wat hotsprings, mudpots en gaten waar stoom uitkomt. Je hoort de aarde rommelen. De bodem is wit en er groeit weinig.

Na Lily Pad Lake (waar wel weer allemaal waterlelies in groeien) lopen we naar de south rim van de prachtige canyon. Daar lopen we eerst naar Point Sublime. De trail loopt vlak langs de diepe afgronden van de canyon en gaat afwisselend flink omhoog en naar beneden. Heel ver onder ons zien we de Yellowstone River. De wanden van de canyon zijn schitterend gekleurd. Allerlei schakeringen tussen wit, geel, roze, oranje, rood, zwart, grijs en groen. De trail eindigt bij Point Sublime. Hier kunnen we heel ver de canyon in kijken richting het noordoosten.

Dan lopen we hetzelfde stuk weer terug, maar lopen bij de splitsing verder door langs de south rim. Een vrij rustige trail totdat we bij Artist Point komen. Hier wemelt het van de toeristen die met de auto zijn gekomen. Begrijpelijk, want vanaf Artist Point heb je een grandioos uitzicht op de gigantische Lower Falls. Wij maken ook wat foto's en lopen verder langs de south rim. Het blijft nu wat drukker op de trail. Een stukje verder komen we langs de Upper Falls. Ook weer een enorme waterval. Daarna is het nog maar een klein stukje naar de parkeerplaats waar de auto staat. We hebben dan ruim 10 kilometer gelopen. Een leuke afwisselende hike en geen gedoe met parkeerplaatsen zoeken bij de watervallen, want je loopt er gewoon langs.

Lake Village

We picknicken op een mooi plekje in de buurt van de trailhead en rijden daarna verder naar Lake Village. Onderweg zien we nog een kudde bisons met kleintjes. We doen een wasje in Lake Lodge (coin laundry) en drinken ondertussen thee in de cafetaria. Het is hier heerlijk rustig vergeleken met de hectische Old Faithful Lodge.

Als de was is gedaan rijden we naar het nabij gelegen Lake Hotel. We slapen in een frontier cabin en checken in. We gaan vroeg eten. Niet in het hotel, want dan hadden we moeten reserveren, maar in Lake Lodge. Het smaakt goed.

Storm Point Trail

Na het eten rijden we naar het Visitor Center bij Fishing Bridge. Chris koopt het boek 'Death in Yellowstone'. Daarna nog wat wandelen. Eerst een stukje Howard Eaton Trail. Maar deze trail vinden we wat al te veel door het bos gaan en door grizzly gebied. We willen niet worden toegevoegd aan het dikke boek dat Chris net heeft gekocht, dus we keren na ruim een kilometer weer om. We zien nog wel een Osprey wegvliegen, geschrokken van onze aanwezigheid. Wat een grote roofvogel. We rijden door naar de Storm Point Trail. Deze gaat wat meer door open gebied en langs Lake Yellowstone. We doen niet de loop, maar alleen het mooiste stuk naar Storm Point en langs het meer en dezelfde weg weer terug. Vier kilometer in totaal.